onsdag 14 februari 2018

Vakuum

Vakuum av Mia Öström är en bok om just det. Vakuum. Vakuum finns i rymden, men nu också i en villa någonstans i Sverige. Där bor Jonna tillsammans med sina föräldrar och sedan hennes storebror tog livet av sig, nu för nästan ett år sedan, är inget som det brukar. Jonna känner en stor tomhet och vet inte hur hon ska gå vidare, och varför hon ens skulle vilja.

En bror har dött, en son har dött, men Jonnas föräldrar lever vidare som om ingenting har hänt. Ju närmare årsdagen, desto svårare blir det dock för Jonna att hantera de känslor som hon tidigare dolt. När hon hittar en gammal lapp från sin bror blir hon dock ivrig att ta reda på vad han ville säga henne, men vägen mot eventuella svar är ingen dans på rosor. Kanske kan Jonna dock äntligen få ett riktigt avsked. 

357 dagar sedan. Du har varit borta i snart ett år.
   Jag med.
s. 21-22 (e-bok)


* * *

Först tänkte jag att Vakuum bara är en i mängden av böcker om fruktansvärda dödsfall, saknad och de som lämnas kvar. Så här i efterhand inser jag dock att Vakuum faktiskt är mycket mer än så och Mia Öström imponerar genom att förmedla en berättelse och ett budskap på knappt 200 sidor. 

Böcker om död och sorg och att hantera det som hänt är inget nytt, och Vakuum går delvis ned i det träsket. Samtidigt sticker den ut, och det av flera olika anledningar. Dels är boken mycket kort, men ändå precis lagom lång för att inte bli för tung att läsa. Författare som skriver liknande om döden och om att sörja tenderar att dyka så djupt in i det mörka att man som läsare har minst 300 sidor av sorg att se fram emot, men Mia Öström har valt en annan väg, och det är proffsigt och ger ett resultat som är behagligt att läsa. 

Det låter inte helt rätt i sammanhanget men Öström skriver effektivt och tydligt och lindar inte in känslor i märkliga meningar, och det gör boken enkel att läsa och unik i sitt slag. Något annat som gör boken unik är att den utspelar sig lång tid efter en fruktansvärd händelse. Andra böcker brukar sluta vid årsdagen, men här är det istället där det börjar, och det känns rätt, för kanske är det först då det egentligen finns något att berätta.

Jag gillar också hur centralt "vakuum" faktiskt är. Det här inte bara någon vanlig bok om sorg med en djup titel, utan titeln här har faktiskt en tydlig mening, vilket jag gillar. Dessutom är vakuum en intresseväckande del av boken. Jag gillar också de nya perspektiven Öström ger. Hon talar om hur den som blir kvar också kan känna sig död, och som om den följt med, och det gör att boken känns givande. Den är inte bara en upprepning av tidigare böcker inom ämnet, och budskapet är riktigt tänkvärt.

Samtidigt är boken delvis lite för ordinär och vanlig. Jag tror att det är svårt att skriva inom det här ämnet, för det är så lätt att halka in i spår som hundratals andra författare redan följt, och även om Vakuum är delvis sin egen är den också lik många andra böcker. Man blir aldrig förvånad när man läser, utan boken följer väldigt klassiska mönster, vilket gör den tråkig att läsa.

Jag har också en del problem med huvudpersonen Jonna. Hon beskrivs inte så tydligt rent personlighetsmässigt, men däremot lite mer utseendemässigt, och jag får aldrig ihop vem hon egentligen är. Jag har svårt att föreställa mig henne som person och jag kan inte heller känna igen mig i henne, vilket ställer till det lite grann under hela boken, i och med at hon är berättaren. Jag hade också önskat lite kortare kapitel. Nu är boken uppdelad i dagar och det gör att delarna ofta bli lite för långa, och då tappar man lätt sammanhanget och den röda tråden. 

Vakuum är en mycket positiv överraskning. Mia Öström förmedlar ett tungt budskap och en ledsam historia på ett enkelt sätt, utan att det för den skull känns overkligt. Hon väljer också att gå ifrån vissa klassiska mönster inom genren, och det gör att boken sticker ut och blir sin egen, vilket jag älskar, även om det krävs ännu lite mer för att en bok av den här sorten ska stanna kvar i mitt minne. Helt klart läsvärd, då det är en nytänkande och lättläst bok. 

Betyg: 
    ☆ 

Författare: Mia Öström
Förlag: Gilla Böcker
Utgivningsår: 2017
Antal sidor (Med eventuellt efterord/tack): 147 st (Inbunden: 207 st)
Åldersgrupp (Enligt mig): 13+
Serie: -
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: Vakuum
Annat: Läst som e-bok

Länkar: 
Du hittar boken på Adlibris, Bokus och CDON

Boken i E-format finns på Adlibris och Bokus


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)