lördag 18 augusti 2018

Freak

Freak är Karina Berg Johanssons senaste bok. På ungefär trehundra sidor tar hon med läsaren på en resa till trista Härnösand, där ingenting någonsin händer. Förrän skolans plugghäst Rakel är med om något ytterst märkligt, och där lämnar liket efter en av skolans lärare efter sig. Fast är det verkligen hon som är mördaren? Varför minns hon i så fall ingenting?

Snart visar det sig att det inte bara är Rakel som undanhåller saker från den där natten. Daniel, den nya killen i skolan, har också hamnat under radarn, och Rakel bestämmer sig för att försöka skydda honom. Tillsammans med bästa vännen Agnes försöker de lista ut vad som verkligen hänt, och det visar sig att det är värre än Rakel trott och att det snart kan vara för sent för henne själv.

Rakel ryser till, känner den råa doften av fuktiga löv och jord, tyngden av kniven i hennes hand, den livlösa kroppen som pressar mot hennes...
   Vad var det som hände?
   Vad minns hon inte?
s. 9


* * *

När jag såg att Freak skulle ges ut kom jag att tänka på en otroligt märklig bok jag läste av samma författare för flera år sedan. Fast trots att Den sista utvägen var så bisarr på många sätt fastnade jag skarpt för den och blev därför mycket intresserad när jag såg att författaren skrivit en ny bok. Tyvärr är den inte riktigt så bra som jag hade hoppats.

Till att börja med tycker jag att de flesta av relationerna känns overkliga. Agnes och Rakels vänskap känns aldrig äkta, då de inte känns som bästa vänner, utan bara ljuger för varandra och så vidare. Äkta känns inte heller Rakels relation med varken Christian eller Daniel. Dessutom känns inte Michelle och kompani som ett särskilt trovärdigt inslag heller, och allt det här tillsammans gör boken till en enda stor, overklig röra.

Jag förstår inte heller grejen med de långa kapitlen. Man får läsa från både Rakels och Daniels perspektiv, och det ofta i samma kanske trettio sidor långa kapitel, istället för att dela upp det i flera kortare kapitel. Det gör boken svårläst, men tack och lov är det ändå ganska bra flyt i språket, vilket är en stor räddning för boken. 

En annan nackdel med boken är handlingen, som är märklig på ett ganska trevligt sätt, men dessvärre kommer igång på riktigt alldeles för sent. Det tar så lång tid innan det verkligen blir lite action, och då är det inte heller särskilt mycket action för den delen. Dessutom är alla osannolika samband lite för uppenbara, och känns inte särskilt genomtänkta och blir lite för drastiska. Jag menar: Landsarkivet till någon fruktansvärd forskning? Nja...

Freak är en besvikelse. Dels då handlingen - som visserligen har sin charm - kommer igång väldigt sent och inte innehåller någon direkt action, och dels då karaktärerna och relationerna inte känns trovärdiga eller verkliga. Språket är visserligen bra för boken, men även om det görs tappra försök till oväntade samband känns de alltid lite för uppenbara, och boken blir aldrig spännande eller överraskande. 

Betyg: 
     

Författare: Karina Berg Johansson
Förlag: B. Wahlströms
Utgivningsår: 2018
Antal sidor: 315 st 
Åldersgrupp (Enligt mig): 13+
Serie: -
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: Freak
Annat: 

Blev du intresserad? 
Du hittar boken på Adlibris, Bokus och CDON

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)