lördag 20 september 2014

iBooks

Det finns en app som heter "iBooks". Där kan man köpa böcker som man läser på mobilen/datorn/surfplattan. Jag har inte testat den förut, men idag så blev ju lite sugen. Jag kollade runt lite och hittade då en massa böcker. Bland annat hittade jag "Every day", eller "Jag, en" som den heter på svenska. Jag har länge velat läsa den, och jag har också velat testa att läsa en e-bok. Sedan har jag ju också nämnt att jag vill läsa mer på engelska. Jag gick in på "Every day" på iBooks, och då kunde man ladda ner ett utdrag ur boken gratis. Så jag gjorde det och testade att läsa lite ur den. Sedan bestämde jag för att jag ville köpa den. Det fanns två varianter, en med det klassiska omslaget med ett moln mm på, och en med ett annat omslag. Den första kostade 69 kr, och den andra kostade 5 kr. Då blev jag lite fundersam, för det verkade lite konstigt med så stor skillnad. Men det var lika många sidor och jag testade att ladda ner ett utdrag från den billiga också, och det var rätt bok. Så jag köpte helt enkelt en bok för 5 kr. Haha!

Jag tycker att det fungerade väldigt smidigt att använda iBooks. Man kan ändra färg på texten, och själva sidorna, så att man får det som man vill ha det. Man kan lägga i ett bokmärke där man är, samt markera citat och anteckna. Det var bra tycker jag, för då kan man "spara" bra citat, som man kanske vill ha med i en recension sedan. Eller göra en liten anteckning om något i boken, så slipper man komma ihåg det. Sedan är det lätt att bara ta upp telefonen och läsa lite grann när man har rast i skolan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)