torsdag 11 september 2014

"Spejarens lärling: Gorlans ruiner"

Av John Flanagan

Förlag: B. Wahlströms                                                      
Utgivningsår: 2004 (Engelska) 2007 (Svenska)
Antal sidor (Med eventuellt efterord/tack): 253 st
Åldersgrupp (Enligt mig): 10+
Serie: Spejarens lärling, Del 1
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Ranger´s Apprentice 1 - The Ruins of Gorlan
Annat:

Handling: Femtonåriga Will är snabb & smart, men liten till växten. Alla femtonåringar ska välja vad dom vill bli som vuxna och får då gå i speciell skola eller bli lärling hos någon. Will har alltid velat bli riddare, som hans far var. Men ledaren för krigarskolan tycker att Will är för liten för att bli bra riddare. Istället får Will bli lärling hos en spejare. Spejare är mystiska och många tror att dom kan magi och till en början känner sig Will inte hemma som spejare, men efter ett tag inser han att han faktiskt har många förmågor som är viktiga för en spejare och att han faktiskt äntligen kan visa att han visst är smart, snabb, stark & kan bli riddare. Men vill han verkligen bli riddare när allt väl kommer omkring? När Will och hans mästare tvingas ut på ett uppdrag som är alldeles för stort för en lärling, inser Will hur viktiga spejarna, som alla pratar illa om, faktiskt är.
Omdöme: Det var väldigt länge sedan jag läste en sådan här fantasybok. Den var väldigt bra och det var kul att läsa den här typen av genre. Will är en väldigt smart kille och han gör väldigt kloka val. jag gillar även hans mästare, Halt, som karaktär. Han är mystisk och ofta lite tjurig, men man kan ändå inte låta bli att gilla honom. Jag gillar hur Horace, Wills värsta fiende, förändras under bokens gång. Boken är spännande och annorlunda. Jag gillar verkligen iden med spejare, för det känns som värsta drömyrket tycker jag. Lite som en blandning av krigare och detektiv. Spejarens lärling är en serie på 11 böcker tror jag, och jag kommer definitivt att läsa några till åtminstone, för det var en väldigt bra fantasybok med mycket spänning, men inte så mycket skräck, och spejarna är så himla häftiga!


Betyg:   


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)