söndag 7 september 2014

"Trettons sällskap"

Av Gareth P. Jones

Förlag: Bonnier Carlsen                                                      
Utgivningsår: 2013 (Engelska) 2014 (Svenska)
Antal sidor (Med eventuellt efterord/tack): 374 st
Åldersgrupp (Enligt mig): 10+
Serie: -
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: The society of Thirteen
Annat:

Handling: De föräldralösa trettonåringarna Tom och Esther livnär sig som ficktjuvar. En dag när Lord Ringmore ertappar dom med att försöka stjäla hans plånbok, ger han dom ett oväntat erbjudande: Han vill att dom ska arbeta hos honom och om dom går med på det, kommer han inte att berätta för polisen. Barnen kan så klart inte tacka nej till erbjudandet och dom har snart blivit en del av Ringmores funderingar och planer kring en gammal bok, som inte tycks vara en helt vanlig bok. Och vad har en märklig skata, som tycks följa efter barnen, för roll i det hela?

Omdöme: Den här boken var väldigt spännande och rolig. Dock så tycker jag att texten ibland var lite krånglig och osammanhängande och det var likaså med själva handlingen. Boken handlar om magi, och det var spännande, men jag tycker att det blev lite för mycket av det. En konstig saker var att det på tex. Adlibris stod det om vissa saker, som aldrig hände i boken, så det var lite märkligt... 


Kapitlen var i bra längd och det var boken också. Den blev aldrig trögläst, men det var aldrig så att man tänkte "Bara ett kapitel till", och så brukar det vara i Gareth P. Jones böcker. Karaktärerna var tyvärr inte så bra beskrivna och kändes rätt så ytliga. Jag tycker att handlingen gick lite för fort fram, och man kunde nästan räkna ut vad som skulle hända. När jag läste på bokens baksida trodde jag att boken skulle vara väldigt spännande, men det var den tyvärr inte. Fast då och då var den lite läskig, åtminstone när man läste den på kvällen i ett tyst och mörkt hus... Fast boken tog en oväntad vändningen i slutet, och det var bra.


Betyg:

  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)