torsdag 27 november 2014

"Stad av skuggor"

Av Cassandra Clare

Förlag: Bonnier Carlsen                                           

Utgivningsår: 2007 (Engelska) 2013 (Svenska)
Antal sidor (Med eventuellt efterord/tack): 528 st 
Åldersgrupp (Enligt mig): 12+
Serie: The Mortal instruments, Del 1
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: The mortal instruments: City of bones
Andra delar i serien: Stad av aska, Stad av glas, Fallna änglars stad, Förlorade själars stad, Himmelska eldens stad, City of bones (Film),
Annat: Finns även som tv-serie (Shadowhunters)

Handling: Clary och hennes kompis Simon är på klubben Pandemonium en kväll. Plötsligt ser Clary hur tre märkligt klädda personer går in i ett förråd och hon ser hur de mördar en person. Men märkligt nog verkar det bara vara Clary som kan se mördarna, så finns de egentligen på riktigt? Dagen efter får Clary ett märkligt telefonsamtal av sin mamma och sedan inser hon att hennes mamma är spårlöst försvunnen. Clarys liv förändras på en sekund och nya sanningar berättas för henne och hon får reda på mer och mer om sitt förflutna, men är verkligen allt som det verkar vara?

Omdöme: Den här boken var jag egentligen inte så jättesugen på att läsa, men jag ville ändå läsa den, för jag har hört så mycket bra om den. Det visade sig att den var rysligt bra också. De första hundra sidorna var den lite seg, men när man hade kommit in i storyn var man fast. Boken är rysligt spännande och då och då lite läskig också. Det är en fantasybok, men den känns ändå ganska realistisk. Handlingen är spännande och karaktärerna känns äkta. De flesta karaktärerna gillar jag väldigt mycket, men mina favoriter är Clary och Jace som är huvudpersonerna.

Bokens kapitel kan vara väldigt långa, nästan lite för långa ibland. Det var nog det enda negativa jag kunde komma på och det säger ju en hel del om hur bra den här boken är... Boken har ett bra flyt och går snabbt att läsa även fast den är ganska lång. Språket är bra och hyfsat lättläst, men boken passar nog bäst för de lite mer vana läsarna.

Jag gillar verkligen slutet, eller de sista ca 70 sidorna. Där tar boken en rejäl vändning som jag verkligen inte hade väntat mig och nu är jag jättesugen på att läsa nästa bok för att få reda på hur det går.

Sammanfattningsvis tycker jag att den här boken passar för dig som gillar lite längre böcker i genren spännande och fantasy och som har lätt att läsa. Bokens handling är bra och det händer nästan något hela tiden och jag gillar speciellt slutet av boken.

Betyg:

  



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)