söndag 19 april 2015

"Lockwood & CO: Den viskande dödskallen"

Av Jonathan Stroud

Förlag: B Wahlströms
Utgivningsår: 2014 (Engelska) 2015 (Svenska)
Antal sidor (Med eventuellt efterord/tack): 462 st
Åldersgrupp (Enligt mig): 10+
Serie: Lockwood & CO, Del 2
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Lockwood & CO: De whispering skull
Andra delar i serien: Den skrikande trappan, Den ihåliga vålnaden, Den flammande skuggan
Annat:

Handling: Lucy, George och Anthony är agenter på den minsta parapsykiska agenturen Lockwood & CO. De kämpar mot besökare, skuggor och andra sorters spöken. Trots att de alltid försöker så har de ofta otur med sig och saker går fel. När de får i uppdrag att bekämpa en galen doktors spöke, blir det svårare än de trott. I det här fallet har agenturen självklart inte turen med sig och det som från början var ett enkelt uppdrag blir istället till ett detektivuppdrag på liv och död när ett väldigt farligt föremål med mystiska krafter stjäls från doktorns kista. Vem var egentligen doktorn? Vad kan egentligen föremålet göra? Och hur långt ska agenterna våga gå innan de riskerar att gå samma öde till mötes som andra som har handskats med föremålet?

Omdöme: Det här är som sagt andra delen i serien. Första boken var verkligen bra och därför hade jag en del förväntningar på den här boken. Del 1 var både läskig, spännande och rolig och från början trodde jag att det bara skulle handla om att de jagade spöken, men det visade sig att de istället behövde lösa ett mysterium och hitta en "skurk". Det brukar ju vara så att del 1 är bäst men jag tycker definitivt att den här boken höll måtten mer än väl. Det var väldigt längesedan jag läste del 1 så jag kom inte ihåg så mycket, men det gjorde inget för jag förstod bra ändå. Därför så skulle jag säga att det inte gör något om man läser böckerna i "fel" ordning, för man förstår ändå.

Det som utmärker den här boken enligt mig är att den har snabba vändningar från läskigt till roligt och sådär. Boken är skriven med ett väldigt roligt språk som är lättläst, men ändå kan vara lite läskigt ibland. Det är ett bra språk igenom hela boken och det känns inte som att några sidor bara är "utfyllnad" även fast boken är ganska lång.

Boken har väldigt roliga och intressanta som alla har olika stilar och alla är väldigt roliga och ger ofta bra svar på tal. Jag vet egentligen inte vem som är min favoritkaraktär. Alla är så underbara på sina egna sätt. En "karaktär" som gjorde mycket till boken är ett spöke som agenterna har i en burk som de stal förut. Spöket börjar prata med Lucy som kan höra det och det är ofta ganska elakt. Jag tycker ändå att det har en rolig humor och attityd och den tillför mycket till boken.

Boken har en bred målgrupp och jag tror att de från 10 år till vuxna gillar den. Boken passar lika bra till killar som tjejer. Sammanfattningsvis så tycker jag att boken är bra, spännande, läskig, rolig, har en bred målgrupp, ett bra språk, bra karaktärer... Ja, det mesta är alltså bra och just nu kommer jag inte på något negativt att säga. Det måste ju betyda att boken är bra. Även fast jag inte är jätteförtjust i fantasyböcker, så tyckte jag mycket om den här boken och serien. 

Betyg:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)