torsdag 28 maj 2015

Boktips: Tema Andra världskriget

Denna vecka har varit riktigt tuff och än är den inte över... Nu är åtminstone ett prov överstökat, så idag hann jag med att blogga lite. Jag har funderat mycket på vad jag egentligen ska skriva om här på bloggen och det känns som att jag har fastnat lite i det här med recensioner, "five a week" och inlägg där jag beklagar mig över att jag inte hunnit blogga...

Men nu har jag faktiskt fått en bra idé till inlägg och det är att jag tänkte ge er lite boktips med olika teman för olika åldrar. Jag kom på det efter att jag läste ut en bok för några dagar sedan och det var "Pojken i randig pyjamas".

I år är det 70 år sedan andra världskriget slutade och det uppmärksammas för att man ska minnas och lära av det så att det inte händer igen. Många böcker har det skrivits om det som hände, men de flesta är för vuxna. Det är ju klart att även barn ska bli medvetna om det som hände och därför tänkte jag ge er tips på böcker som handlar om just andra världskriget och här är de:

Svarta rosorna av Camilla Lagerqvist
Den här boken handlar om tre trettonåriga barn som lever under Andra världskriget. De bildar en egen motståndsgrupp och hjälper folk i nöd. Det har hittills utkommit två böcker som heter Uppdraget och Isbarnen. Böckerna passar bra för dig från 10 år och ända upp i tonåren. De är väldigt lättlästa. Jag tyckte att böckerna var bra, men ibland var de lite orealistiska.

Pojken i randig pyjamas av John Boyne
Den här boken handlar om en tysk pojke som lever i en rik familj under Andra världskriget. Han vet ingenting om vad det är som händer i världen. Han måste flytta och på det nya stället träffar han en annan pojke som lever bakom ett stängsel. De blir vänner, men hur länge ska det få vara? Boken är väldigt träffande och berör verkligen. Den var väldigt lättläst och passar dig från 10 år och uppåt. Den blev film 2008.

Anne Franks dagbok av Anne Frank

Den här boken är en riktig dagbok som skrevs av en flicka under Andra världskriget. Den är verkligen en viktigt bok att läsa för den sätter igen mycket tankar och passar bra för dig från 11 år och uppåt. Den är bra och berör verkligen. Bra att veta är att det finns en förkortad variant av den "riktiga", som man kan läsa om man inte vill läsa en så lång bok.

Boktjuven av Markus Zusak

Den här boken handlar om Andra världskriget och en flicka som hamnar i en fosterfamilj efter att hennes familj dött. Hon lär sig med hjälp av mannen i familjen läsa och det är läsningen som gör att hon klarar av den tuffa tiden. Den här boken är väldigt bra och jag läser den faktiskt just nu, bara det att jag har den i skolan, så jag hinner aldrig läsa ut den. Boken är sorglig, men det finns ändå mycket glädje i den. Boken är lång och har ett lite tuffare språk. Boken passar för de från 12 år och även vuxna enligt mig. Även fast den är lång är den verkligen viktig att läsa. Boken har blivit film.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)