måndag 4 maj 2015

"Spring så fort du kan"

Av Sofia Nordin

Förlag: Rabén & Sjögren
Utgivningsår: 2014
Antal sidor (Med eventuellt efterord/tack): 235 st
Åldersgrupp (Enligt mig): 12+
Serie: En sekund i taget, Del 2
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Andra delar i serien: En sekund i taget, Som om jag vore fantastisk, Om du såg mig nu
Annat:

Obs! Innehåller spoilers från tidigare delar

Handling: Hedvig och Ella överlevde febern och har nu skapat sig ett fungerande liv på en gård. Ante bor under en pressening i skogen fram till en dag då han blir hittad av Hedvig och Ella. Han får följa med till deras gård och tur är väl det, för annars skulle han aldrig överlevt vintern. Både Hedvig och Ella verkar gilla honom och båda vill vara med honom. Men gillar de honom verkligen eller är han bara "någon de räddade i skogen" som de nu måste ta hand om? Ante blir mer och mer tveksam och han är också rädd och feg. Som nu, när han går och är rädd för att bli smittad. Skulle det ens göra något, har han något kvar att leva för? För finns det ens någon annan överlevande kvar?

Omdöme: Den här boken läste jag bara för att jag hittade den på Readly. Det var längesedan jag läste del 1 i serien, men det gjorde ingenting, så därför tycker jag inte att det gör något om man läser böckerna i en annan ordning. Jag kommer inte direkt ihåg så mycket av del 1, men jag måste säga att jag tycker den var mycket bättre än den här boken. Jag vet inte vad det beror på, men på något sätt tycker jag att det började bli lite tjatigt om allt med sjukdomen och man fick inte några "ledtrådar" till varför just de som överlevt gjort det eller några ledtrådar till något om sjukdomen. Jag gillar också Hedvig som var berättarröst i förra boken mer än Ante som var det i Spring så fort du kan. Men jag gillar att det byts berättarröst mellan böckerna, för det är spännande att läsa ur olika perspektiv.

Karaktärerna är inte fokus i den här serien, men jag tycker som sagt ändå mycket om Hedvig, för hon påminner mycket om mig. Bokens handling är bra och intressant även om jag skulle tycka att man ibland kunde utveckla olika saker mer så att boken blir mer verklig. Fast författaren ville nog skriva en kortare bok så att den ska passa mindre läsvana. Jag tycker att bokens språk är lättläst. Det innehåller mycket dialog och lite beskrivningar och det gör nog att jag inte gillar den här boken så jättemycket. Fast ibland är det ju skönt att läsa en kort och lättläst bok. 


Så den här boken är enligt mig inte riktigt lika bra som del 1. Däremot så är den är lättläst och passar alla läsare. Dock kanske inte mig som gillar långa böcker... Jag tycker ändå att den var bra. Handlingen är bra och intressant, men inte så "utsvängd". Förmodligen för att hålla boken kort och uppmuntra ickeläsvana att läsa. Jag gillar att berättarperspektivet skiftar från de olika böckerna.


Och så till den sista frågan; Kommer jag läsa nästa del? Ja, det kommer jag förhoppningsvis, för jag vill ju veta hur allt går. Däremot så vet jag inte riktigt när detta blir av för just nu har jag mycket att läsa... 


Betyg:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)