söndag 28 juni 2015

"Kanske är det allt du behöver veta"

Av E. Lockhart

Förlag: Lavender lit

Utgivningsår: 2014 (Engelska & svenska)
Antal sidor (Med eventuellt efterord/tack): 260 st
Åldersgrupp (Enligt mig): 13+
Serie: -
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: We were liars
Annat:

Handling: Cadence Sinclair Eastman släkt är verkligen drömlik. Allt är perfekt och varje sommar tillbringar de tillsammans på släktens helt egna ö. Den femtonde sommaren råkar Cadence ut för en olycka. Nästa sommar kommer hon inte dit. Sommaren efter vill hon tillbaka och tillslut ger mamman med sig, trots att Cadence inte vet vad som väntar. Cadence drabbades av minnesförlust efter olyckan och hon försöker komma på vad det egentligen var som hände. Och allt hade ju varit mycket enklare om det fanns någon på ön som ville berätta. Inte ens de närmaste kompisarna säger något. Vad var det egentligen som hände och är släkten verkligen lika drömlik inuti som utanpå, eller är det något som döljs?


Omdöme: Jag vet helt ärligt inte vad jag tyckte om den här boken. Den var varken bra eller dålig. Den är speciell och jag gillar budskapet med att allt kanske inte alltid är som det verkar och att även de mest perfekta kan ha mörka hemligheter. Bokens handling är väldigt annorlunda. Först liknar den mest en fin kärlekshistoria, men sedan blir det något helt annat... Ändå är det något som gör att jag gillar boken mycket, det var en väldigt fascinerande historia att läsa. Och idén är verkligen unik, vilket jag gillar. Bokens karaktärer är väldigt intressanta och unika, vilket är ett plus.


Boken har ett fint språk med bra flyt. Det var lätt att komma in i boken från början = Ett stort plus. En mindre bra sak med boken var att det ibland skiftade mellan nutid och dåtid och ibland blev det lite rörigt och jag visste inte om det var ett minne eller något som hände nu jag läste om. Det gjorde att jag ibland fick hoppa tillbaka och läsa om stycken.

Bokens slut var en rejäl tvist som verkligen vände på allt. Jag tycker att det var synd att slutet var så, för det förstörde lite min upplevelse av boken, men i och för sig var ju hela grejen med boken att "allt är inte alltid som det verkar" och det visade slutet bra. Efter slutet känner man verkligen för att läsa om boken, då man har fått en helt ny bild av allt. Slutet var väldigt sorgligt, men också lite konstigt och lite oklart och ogenomtänkt.

Det här är nog den svåraste recensionen jag skrivit. Jag vet egentligen inte vad jag tycker om boken och egentligen tyckte jag om den mycket, men slutet förstörde som sagt mycket för mig. Trots att jag vet att slutet i princip är en stor del av bokens budskap...

Betyg: 


Märkte ni nu att den här recensionen faktiskt var ganska kort? Jag känner mig väldigt stolt och jag hoppas att den ändå inte var för lång! (Bokens betyg är en (tyvärr) svag fyra, men det är ju ett bra betyg ändå!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)