lördag 6 juni 2015

Månadssammanfattning: Maj 2015

Antal böcker: 3 st
"Eviga glömskans allé" av Ritta Jacobsson
"Pojken i randig pyjamas" av John Boyne
"Katherine-teorin" av John Green

Kommentar: Det hanns inte med att läsas mycket alls i maj, men jag tror att jag kommer ha mer tid till läsning nu i juni. I maj ska alla skolarbeten färdigställas och juni blir mycket lugnare när betygen är satta och man dessutom får sommarlov.

Antal sidor: 784 st

Bäst  - "Minst bra":

1. Katherine-teorin av John Green
2. Pojken i randig pyjamas av John Boyne
3. Eviga glömskans allé av Ritta Jacobsson

Mest...
Överraskande: Katherine-teorin av John Green
Sorglig: Pojken i randig pyjamas av John Boyne
Spännande: Eviga glömskans allé av Ritta Jacobsson

Favorit...
Karaktär: Colin, Hassan och Lindsey - Katherine-teorin
Titel: Katherine-teorin
Citat: Katherine-teorin hade flera minnesvärda citat liksom Johns andra böcker. Jag minns dem inte så himla mycket, men här är tre (!) citat som jag kom ihåg och fastnade mycket för när jag sökte på internet. Självklart fanns det fler fina citat, men de här fastnade jag mest för.

"If I did get her back somehow, she wouldn't fill the hole that losing her created. "

"Books are the ultimate dumpees: Put them down and they'll wait for you forever; Pay attention to them and they always love you back."

"You don't remember what happened. What you remember becomes what happened."

Pojken i randig pyjamas hade också flera fina citat och också riktigt hemska och här är det jag minns mest som verkligen berörde mig, då det är riktigt hemskt hur man fick folket att tro på saker och hur lite barn visste om det som hände mm:.

"Polen", sa Bruno eftertänksamt och smakade på ordet. "Det är inte lika bra där som i Tyskland, väl?"
Shmuel rynkade pannan. "Varför skulle det inte vara det?" frågade han.
"Ja, för att Tyskland är det bästa landet av alla", svarade Bruno och mindes något han hade hört pappa diskutera med farfar en massa gånger. "Vi står högre än andra."


* * *

Det här inlägget kommer väldigt långt i efterskott då det har varit fullt upp den här veckan. Nu blir det nog lugnare och på torsdag nästa vecka slutar skolan, så då kommer jag nog ha ännu mer tid för bloggen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)