lördag 11 juli 2015

"Skärvor av J"

Av Magnus Ljunggren

Förlag: Bonnier Carlsen
Utgivningsår: 2014
Antal sidor (Med eventuellt efterord/tack): 287 st
Åldersgrupp (Enligt mig): 14/15+
Serie: -
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Annat: 

Handling: Sara och Julia var bästa vänner fram till sexan. Efter det har de knappt pratat. Men en kväll 3 år sedan ringer Julia och de träffas och pratar som om inget hänt. Dagen efter hoppas Sara att de kanske ska bli vänner igen. Hon väntar på Julia i skolentrén, men hon kommer aldrig. Sara känner sig sviken, men hon inser att Julia faktiskt är borta. Har hon stuckit till London som hon sa att hon ville? Eller har det faktiskt hänt något?

Omdöme: Den här boken lät verkligen riktigt spännande och idén kändes lite extra speciell och bra. Tyvärr kändes boken ganska överdriven i vissa delar och vissa händelser kändes väldigt orealistiska. Annars tyckte jag om handlingen mycket och jag gillade att boken var spännande och lite mystisk och att man hela tiden fick reda på nya saker om Julia. I vissa delar tycker jag att handlingen var lite ogenomtänkt. Det kändes som att boken inte var helt färdig och vissa saker fick jag inte ihop. 


Bokens språk och karaktärer fann jag inte speciellt eller speciella på något sätt. Språket var ganska lättläst och ungdomligt. Angående karaktärerna tyckte jag mycket om Julia, hon känns så tuff och vågar vara sig själv. Sara och vissa av de andra karaktärerna tyckte jag ofta betedde sig konstigt och det störde mig lite. De andra karaktärerna gillade jag inte så mycket, de kändes ganska "halvfärdiga". 

Boken har ett väldigt viktigt budskap och handlingen känns väldigt modern, trots det kan boken ibland kännas väldigt omodern, vilket jag tyckte var konstigt. På grund av handlingen passar boken äldre bättre än de i min ålder och därför gillade jag den inte så jättemycket. 

Betyg: 

    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)