onsdag 15 juli 2015

En bild säger mer en tusen ord...

...och det tänkte jag använda mig av i dagens inlägg. Den senaste veckan har jag varit ute på äventyr i södra Sverige med familjen och nu tänkte jag berätta lite om det. Av erfarenhet vet jag att mina inlägg kan bli väldigt långa med mycket text som jag inte tror så många orkar läsa. Så upplägget för dagens inlägg blir istället ett antal bilder med lite text till. (Får väl se hur det går med det...) Klicka på bilderna så blir de större. Magiskt va?

Resan började för min del förra söndagen med bussresa till Småland. Det var bara ca 15 personer på bussen, så det var lugnt och skönt! Jag hade med mig Jellicoe road som mitt enda sällskap, men det räckte. Gud vilken bok alltså! När jag var framme blev jag upphämtad av min mormor som har landställe i Småland. 

Min väska var fylld av mjöl, bröd, pasta mm, då jag är glutenintolerant. Därför var jag tvungen att ha en pinsamt stor väska, som bara till hälften fylldes av kläder... (Bilden visar bara runt hälften av allt glutenfritt som jag tryckt ner i väskan...)


Hos mormor bakade vi, med vissa svårigheter. Vi skulle göra ett mjukt bröd och även fast glutenfria degar ska vara kletiga var vår mer som en smet än en deg och att rulla den var helt omöjligt... Tillslut blev brödet ändå okej även om det blev ganska hårt och kompakt, men det löste vi genom att värma bröden i micron innan vi åt dem. Vi bakade också havreflarnskorgar, men de ville inte hålla sig som korgar utan sjönk ihop... Men goda var de!

 På tisdagskvällen kom resten av familjen och vi hade två sköna vilodagar innan Den Stora Dagen. Bland annat åkte vi in till "staden" och kollade lite i affärer. Det finns alltid så mycket roliga kläder i de lite mindre orterna och där hittade jag ett linne.



På fredagseftermiddagen packade vi in oss i bilen och åkte till Klavreström i Växsjö-trakten för att åka Zip-line. Det är som en slags linbana man åker mellan plattformar, men det går väldigt fort. Det var min idé, för efter att ha läst Divergent, där de gör det, ville jag testa. Där vi var är norra Europas största Zip-line.

 

Det var en väldigt rolig och häftig upplevelse och jag, som inte är höjdrädd, kunde njuta mycket av den fantastiska utsikten och farten man fick upp. Vi hade tur med vädret. Det var lagom varmt och moln. Själva anläggningen var häftig och det fanns ett torn som låg 20 meter över marken där man snart skulle kunna sova, vilket lät häftigt och lite galet. Vi åkte som högst ca 20 meter över marken, men det finns en bana som går ca 50 meter över marken. Nästa gång så...


På vägen hem stannade vi i Söderköping för att äta glass på Smultronstället. Det är en häftig glassrestaurang med unika glasskompositioner. Vi fick köa i ca 1 timme innan vi fick bord, men det var det värt. De flesta glassarna var dock väldigt stora, så jag och mamma delade på en glass. Trots familjens många allergier gick det bra och glassen jag beställde innehöll gluten, men då bytte de bara just den kulan. Smidigt! 


Som dekoration till min glass var det en liten lampa, som man fick ta med sig hem. Jag insåg att den kunde fungera bra som läslampa, för den sattes fast med en klämma och sladden var böjbar. Jag har en läslampa sedan tidigare, men den är inte så bra, så det var ju roligt!

Ja, nu blev det ju ganska mycket text ändå. Men, men. Resan har varit superrolig och att åka zip-line är verkligen något jag vill göra igen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)