fredag 3 juli 2015

Var är alla svenska böcker?

Jag har insett en sak. Eller ja, jag kom att tänka på det just nu, men jag har väl varit medveten om det sedan tidigare. Jag har tänkt på hur få böcker jag läser som faktiskt är svenska. De flesta är utländska och de flesta är amerikanska eller brittiska.

Sedan jag började räkna och skriva upp böckerna jag läst (16 juli 2014) har jag läst 50 böcker. Av dessa 50 böcker är enbart 12 stycken svenska. Det är lika med 24% av alla de 50 böckerna, vilket ju är skrämmande lite. Och ja, de flesta av de böckerna är just vardagliga böcker och några handlar om spöken mm. Av de utländska böckerna är de flesta amerikanska, men det finns även några från andra länder, som t ex Irland, Finland, England och Tyskland.

När jag var yngre så var nog fler böcker jag läste svenska, men ju äldre jag blir, desto färre av böckerna jag läser är svenska. Jag vet egentligen inte varför det är så. Jag kan tänka mig att det kan ha något att göra med att det inte skrivs så många ungdomsböcker inom de genrer jag gillar av svenska författare. Jag gillar dystopier och vänskaps- och kärleksgenren bäst. Dock så är flera av romanerna om vänskap och kärlek jag läser skrivna på svenska, men det finns ändå många som är utländska. Men ta till exempel alla dystopier, hur många dystopier finns det som är svenska? Ja, det finns självklart några, men de mest kända är ändå amerikanska och utländska.

Jag undrar vad det här egentligen beror på och det är ju också lite trist när man inte kan hitta så många böcker från Sverige. Jag menar, det finns väl inget som säger att svenskar inte är lika bra författare som t ex amerikaner? Så är det ju inte, men det är ju så att det är en annan situation i t ex USA och då kanske författare får annan inspiration till sina böcker, t ex dystopier, och det är ju en väldigt intressant genre. Jag tycker också att de svenska ungdomsböckerna vi har liknar varandra väldigt mycket, medan man kan hitta flera tiotal med amerikanska ungdomsböcker som alla är unika. Det kanske är så att det redan ges ut så många böcker i USA och att det därför krävs lite kreativa och unika idéer för att boken ska kunna ges ut, medan det i Sverige inte skrivs lika mycket och då krävs det inte lika intressanta och unika böcker, för att man ska kunna få sin bok utgiven. Det där lät nog bättre när jag tänkte det än när jag skrev det...

Förlåt om det här blev lite virrigt och rörigt nu och ja, det finns säkert en annan anledning, men det här var lite tankar jag snabbt skrev ner, för jag tycker att det här är ett ganska intressant ämne.

Som tidigare nämnt finns det ju många bra böcker skrivna för yngre som är svenska, men ju äldre man blir, desto färre blir dem. Men, det finns väldigt många böcker för vuxna som är skrivna av svenskar, så lite konstigt är det ju allt. Nu tänkte jag, för att fullända det här inlägget, ge lite tips på svenska ungdomsböcker som jag gillar.

Okej, det här var svårare än jag trodde...

• Lex bok av Sara Kadefors (Recension här)
En rolig och utstickande bok, som verkligen känns så anti, att man inte kan låta bli att skratta. Bra språk och karaktärer.
• Only väg is upp, Stjäla the snow, Make it stort av Emmy Abrahamsson (Recension här (del 1) )
Rolig serie som ofta lockar till skratt. En typiskt lättläst bok som är skriven på ett ungdomligt sätt och har en rolig handling.
• I taket lyser stjärnorna av Johanna Thydell (Recension här)
Sorglig och gripande bok, som ändå ofta är underhållande. Med ett lättläst språk och ett viktigt budskap.
• Engelsforstrilogin av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren (Inga recensioner)
En annorlunda spännande serie som många nog kan känna igen säg i. Långa böcker med ett ungdomligt språk och väldigt utstickande karaktärer. Cirkeln, del 1, har blivit film.
• Flyga högt av Katarina von Bredow (Ingen recension)
Den bästa av författarens många ungdomsböcker. Bra karaktärer, handling och språk. Många vändningar och man blir verkligen med i boken och handlingen. En av de bästa svenska böckerna jag läst.
• Natthimmel av Sofia Nordin (Ingen recension)
Den bästa av författarens många ungdomsböcker. Fina karaktärer och språk och en annorlunda handling. Trots att den är lite sorglig, blir man ofta glad när man läser.

Som ni kanske märkte var de flesta av mina tips "vanliga" ungdomsböcker om vänskap och kärlek, men en spännande serie tipsar jag i alla fall om!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)