torsdag 20 augusti 2015

"Anna och den franska kyssen"

Av Stephanie Perkins

Förlag: Modernista
Utgivningsår: 2010 (Engelska) 2015 (Svenska)
Antal sidor (Med eventuellt efterord/tack): 298 st
Åldersgrupp (Enligt mig): 13+
Serie: Inte en serie, men författaren har skrivit flera liknande böcker. (Se nedan)
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Anna and the french kiss
Andra delar i serien: Lola och pojken i huset bredvid, Isla and the happily ever after
Annat:

Handling: Anna blir allt annat än glad när hennes föräldrar bestämmer att hon ska gå sista året på High School i Paris. Hemma i Atlanta har hon sin bästa vän och är nära att bli ihop med en kille hon jobbar med, men hon tvingas lämna allt och börja om på nytt i ett land med ett språk hon inte kan något av alls. I Frankrike träffar hon ett gäng nya personer som hon snabbt blir vän med. Och speciellt Étienne St. Clair, som direkt blir hennes bästa vän. St. Clair som alla tjejer på skolan verkar vara kär i, som dessutom har flickvän. Men Anna har ju redan en nästan pojkvän där hemma. Eller? I Paris får Anna uppleva att blir förälskad på riktigt och det fina i att alltid kunna stöttas av sina vänner och det blir en lära för livet.


Omdöme: En mysig bok, som överraskade mig. Jag trodde att det skulle vara en bok fylld med bara kärlek och därför tvekade jag. Men Anna och den franska kyssen är så mycket mer än en kärleksroman. Den handlar om vänskap, kärlek, sorg och är också grymt rolig. Handlingen var intressant, men tillslut tyckte jag att det gick lite långt, när alla bara "gick om" varandra och det aldrig blev som man ville. (Spoiler) Att Anna och St. Clair skulle bli ihop alltså, för man förstod ju direkt att de båda var kära. (Slut på spoiler).


Bokens språk överraskade mig rejält och visade sig vara riktigt roligt och enkelt skrivet med ett grymt bra flyt från första sidan. Jag trodde att språket skulle vara "tungt" och så där fint, men inte då. Fast boken ger en ändå den där mysiga och fina känslan och inte "En vanlig platt ungdomsbok-känsla", vilket är ganska unikt och bra. Dialogerna är roliga och känslosamma och perfekta. Kapitlen är lagom långa.

Bokens karaktärer hade jag svårt med i början. Anna var barnslig, oeftertänksam och naiv och St. Clair var för perfekt, det kändes inte trovärdigt. Karaktärerna utvecklades mycket under bokens gång och man lärde känna dem mer och insåg att även St. Clair har brister (tur) och Anna växte mycket i mina ögon. St. Clair är en så underbar karaktär med många oväntade sidor och jag gillar den vänskap som är mellan honom och Anna. De är så nära varandra och det är fint. Anna förändrades mycket och jag gillar henne, hon är speciell och modig.

Jag tycker att boken var lite seg nära slutet. Jag ville att (Spoiler) Anna och St. Clair skulle bli ihop, (Slut på spoiler) men det tog sådan tid, vilket störde mig lite, men slutet var ändå bra. Lyckligt och fint! Jag vet inte vad jag tycker om den här boken, den är väldigt bra, men om den hör till de bästa böckerna? Den är unik och överraskade mig med den stora dosen humor och fantastiska karaktärer.

Betyg: 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)