tisdag 18 augusti 2015

"Make it stort"

Av Emmy Abrahamson

Förlag: Rabén & Sjögren

Utgivningsår: 2014
Antal sidor (Med eventuellt efterord/tack): 242 st
Åldersgrupp (Enligt mig): 13-16
Serie: Filippa, Del 3
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: Make it stort
Andra delar i serien: Only väg is upp, Stjäla the show
Annat:

Obs! Recensionen innehåller spoilers från tidigare delar 

Handling: Filippa Karlsson har gått ut The royal drama school i London och hon har bytt efternamn till Bond. Nu måste hon bara få en roll någonstans, vilket visar säger vara lättare sagt än gjort. Hon går på castings flera gånger i veckan för alltifrån kycklingreklam till vampyrfilmer, men hon får ingen roll. Filippa behöver pengar och börjar jobba som kopierare och går ifrån arbetet flera gånger för att gå på nya castings. Hon har två pojkvänner, som hon träffar varannan dag. Hon har vänner, som stöttar henne. Och till slut har hon också fått en roll i en långfilm. Men är det verkligen skådespeleri som är hennes grej?


Omdöme: Egentligen är det här inte min typ av bok, men det är en bra mellanbok mellan alla tunga böcker. Det är en rolig handling och språket och alla dialoger är riktigt roliga. Man kan inte låta bli att tycka lite synd om Filippa när allt verkligen går så dåligt. Som sagt, kul handling, men den börjar kännas lite uttjatad nu i tredje boken. Den är väldigt förutsägbar och det händer inte så mycket.


Bokens språk är humoristiskt, enkelt och lättläst och jag gillar alla Filippas tankar, dem får mig ofta att skratta. Karaktärerna är udda och roliga. Filippa är en karaktär som jag både älskar och hatar. Jag beundrar henne för hur hon kämpar för det hon vill och det ger boken ett bra budskap. Hon är också modig som vågar testa nya saker och bara stack till London utan någon plan alls. Men hon är ganska osmart ibland och väldigt naiv och fattar ingenting. Och varför ska hon ljuga hela tiden? Det stör mig mycket, för hon vinner aldrig något på det.

Saker som tillför mycket till serien är allt det praktiska kring scenskola och vad man lär sig och hur det går till när man spelar in en film. Det var saker jag inte hade någon aning om som kom upp i boken, vilket alltid är roligt.

Betyg:

  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)