tisdag 25 augusti 2015

"Pretty little liars: Lögner"

Av Sara Shepard

Förlag: B. Wahlströms

Utgivningsår: 2006 (Engelska) 2010 (Svenska)
Antal sidor (Med eventuellt efterord/tack): 224 st
Åldersgrupp (Enligt mig): 12-16
Serie: Pretty little liars, Del 1
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Pretty little liars
Andra delar i serien: Hemligheter, Skandaler, Intriger, Frestelser (och en massa fler på engelska...)
Annat: Finns som TV-serie

Handling: För tre år sedan försvann Alison spårlöst och hon är antagligen död. Hon var ledaren och den som höll ihop ett gäng tjejer vid namn Aria, Hanna, Emily och Spencer. När hon försvann slutade vännerna träffas och idag lever de åtskilda. Aria har bott på Island och kommer nu hem till Rosewood. Hanna har gått från tönt till populär. Emilys föräldrar får henne att satsa helhjärtat på simning. Och Spencer är så perfekt och duktig hon bara kan, men tvingas ändå leva i skuggan av sin storasyster. Plötsligt börjar de före detta bästisarna få märkliga och hotfulla meddelanden från signaturen "A" som verkar veta alla deras hemligheter. Vem är egentligen "A", inte kan det väl vara Alison? Och vad ska de göra, för de kan inte låta alla deras hemligheter avslöjas. Kanske måste tjejerna gå ihop igen?

Omdöme: Jag gjorde misstaget att först kolla på seriens första säsong innan jag läste boken och vad jag förstår är säsong 1 inte bara första boken utan flera. Boken är inte alls händelserik och den liknar inte serien särskilt mycket. Boken når aldrig samma spänning som finns i TV-serien och jag tycker att den är mycket bättre. Det händer inte mycket i boken och gör den ofta lite trist och tråkig.


Bokens språk är enkelt och inte utstickande. Det är lite annorlunda, med tanke på att boken är skriven för 9 år sedan. Språket är inte så beskrivande som i dagens böcker, vilket är synd. Jag gillar att det är skrivet ur olika personers perspektiv i de olika kapitlen, så att man inte byter mitt i. Då blir det bara förvirrande.

Jag tycker att bokens karaktärer känns ganska överdrivna. Jag gillar dem mycket mer i TV-serien, men de kanske förändras mer i de kommande böckerna. Jag gillar dock att alla karaktärerna är så olika, men det känns ändå naturligt. Jag tycker det är konstigt att de kom ifrån varandra när Allison försvann, då de behövde varandra som mest? En detalj som störde mig lite.

Idén till boken och gillar jag mycket, men första boken kunde varit lite mer händelserik, så man blir mer intresserad av att fortsätta. Jag vet inte om jag kommer läsa vidare, jag kanske kollar på serien istället, för den är bättre enligt mig. Det är nog svårt att få till den lite mystiska, spännande och läskiga känslan i en bok, så därför passar den här bokserien väldigt bra som TV-serie.

Betyg:

  ☆

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)