måndag 26 oktober 2015

"Fangirl"

Av Rainbow Rowell

Förlag: Berghs
Utgivningsår: 2013 (Engelska) 2015 (Svenska)
Antal sidor (Med eventuellt efterord/tack): 429 st
Åldersgrupp (Enligt mig): 13+
Serie: -
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Fangirl
Annat: 

Handling: Cath är ett Simon Snow-fan. Att skriva fanfiction om den otroligt populära karaktären är meningen med livet. Redan som barn uppslukades hon och tvillingsystern Wren av Simon Snow-serien. Det hjälpte dem när mamman försvann ur deras liv. Nu ska de till samma college och Wren har gjort klart för Cath att hon inte vill att de sk dela rum. Cath är utlämnad till en butter rumskompis vars kille hänger i deras rum för jämnan. Ovanpå detta en lärare i skrivarkursen som tycker fanfiction är skräp, och en snygg klasskompis som bara vill prata om ord. Och så är det pappan därhemma som hon oroar sig för. Han är känslig och skör och ovan att vara utanför sina flickor. Är Cath redo för ett eget liv utan Wren i sin närhet? Och vill hon gå vidare även om det innebär att hon måste överge Simon Snow?
-Bokens baksida

Omdöme: Jag tvekade länge innan jag faktiskt tog upp den här boken. Kanske att det inte skulle vara min typ av bok, jag är ju inte alls någon fangirl. Nu är jag glad att jag öppnade boken. Den har gett mig ett helt nytt perspektiv på allt vad fanfiction, skrivande och en massa annat är. Det är en fantastisk och unik handling. det är intressant med allt skrivande och fanfiction. En helt ny värld har öppnats för mig efter att ha läst den här boken. Förutom dessa härligt nördiga inslag är det här är en bok som belyser vänskap, sorg och kärlek och jag förundras över hur allt fick plats utan att kännas för mycket.


Boken har ett riktigt härligt språk och man lockas flera gånger till skratt. Språket är så ärligt och känns verkligen som Caths och det gör att jag verkligen gillar det. Känslor och tankar beskrivs så trovärdigt och man blir verkligen lycklig av att läsa. Språket är nördigt, fyndigt, smart, ungdomligt, roligt, vackert och väldigt målande. Jag tycker om att författaren lagt ner så mycket krut på utdragen ur Simon Snow-serien (som alltså inte är en riktig bokserie, till min besvikelse). Utdragen känns äkta och är proffsigt skrivna och dem gör mycket till helheten.

Bokens karaktärer är också riktigt fantastiska. Jag kan känna en tillhörighet med de flesta och alla är så himla härliga och utstickande. Levi alltså, han är bara helt underbar. Så charmig och häftig och hans kommentarer gav mig ofta goda skratt. Jag kan relatera mycket till Cath och även hon är en grym person. Hon utvecklas så mycket under bokens gång vilket är fint. Jag känner som sagt igen mig mycket i Cath och gillar verkligen hennes attityd och hennes nördighet för Simon Snow. Det är så mysigt att läsa om.

För att sammanfatta: En lagom nördig, smart och fyndig roman som binder ihop alla intressanta och härliga ämnen på ett proffsigt sätt. Det är ett fantastiskt språk och underbara karaktärer. Jag har fått ett helt nytt perspektiv på allt vad fangirls, fanboys och fanfiction är och den totala nörden inom mig har lockats fram... Jag liknar faktiskt delvis den här boken med John Greens böcker, och det är ett riktigt bra betyg.

Betyg:

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)