fredag 30 oktober 2015

"Jag, En"

Av David Levithan

Förlag: Gilla Böcker
Utgivningsår: 2012 (Engelska) 2014 (Svenska)
Antal sidor (Med eventuellt efterord/tack): 340 st
Åldersgrupp (Enligt mig): 13-17
Serie: Everyday, Del 1
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Everyday
Andra delar i serien: Six earlier days, En annan, Någon dag
Annat: 

Handling: Varje dag vaknar En upp i en ny kropp. En ställs inför nya situationer, ett helt nytt sammanhang, bara för att börja om igen nästa dag. En kan aldrig fästa sig vid personer och har börjat vänja sig vid att leva på det här viset. En accepterar sitt öde och går vidare varje dag. En dag vaknar En i Justins kropp. En blir förälskad i Justins tjej Rhiannon och kommer på sig själv med att leta reda på henne nästa dag. En vet att det inte är möjligt att ha ett förhållande med en som byter kropp varje dag, men kan inte låta bli att hoppas. För kanske är det så att äkta kärlek kan övervinna allt.

 Omdöme: Efter att ha läst den här boken bekymrar jag mig på riktigt över hur dömande folk faktiskt är, även jag. Hur mycket jag än vill säga att det inte är så, är det faktiskt så att jag tänker mig En som en kille, trots att hen inte tillhör något kön. Jag känner mig som en hemsk människa och funderar på vad som gör att jag tänker "han". Antagligen kommer det eftersom att En blir kär i en tjej, och att jag tänker så är förfärligt. Den här boken har verkligen satt igång tankar kring det här med kille och tjej och hur snabbt man bara förutsätter något. Det är på sätt en riktigt smart och klurig roman som skrivits.


Språket är enkelt, men ändå fint och djupt. Jag började läsa boken på engelska (som e-bok), men gav upp då jag inte kom någon vart. Det var ändå inget svårt språk, bara att engelska i kombination med e-bok inte funkade för mig. Språket och boken innehåller mycket djupa och viktiga tankar och känslor och har målande beskrivningar. Det är lätt att hänga med och handlingen förs lagom fort framåt. Det är en intressant och helt unik handling. Ibland förvirras man lite av om det ska vara någon sorts fantasy eller inte, men annars är handlingen tipp topp.

Bokens karaktärer är helt klart centrum. Det finns ett tydligt budskap och det är om kärlek. Man blir förälskad i någons personlighet, inte utseende eller kön. Boken belyser verkligen det här. Man möter väldigt många karaktärer under bokens gång. En finns där hela tiden, men varje dag kommer nya personer, vilket blir lite speciellt och spännande. Jag tycker inte det är jobbigt, man behöver inte hålla reda på alla karaktärerna. Ena dagen finns de där, andra är de borta.

Författaren har valt att ta sin bok till ännu högre nivåer genom att ta med totalt olika personer. De är populära, andra retade, stora, små och alla har olika förutsättningar i livet. Sjukdomar, familj mm påverkar och boken visar verkligen hur olika man är, hur man kan ha det och att det är så det är. Bokens slut är inte det lyckliga slut man väntade sig, men det är också en del av boken. Det finns inget riktigt slut, utan allt är början på något nytt. De sista sidorna är både sorgliga och lyckliga.

För att sammanfatta: Jag gillar den här boken mycket. Levithan skriver sin story med ett lättsamt språk som innehåller djupa känslor och funderingar. Boken har fina och olika karaktärer och jag gillar verkligen hur författaren på ett klurigt sätt belyser de viktiga frågorna som finns. Jag gillar idén, språket och karaktärerna, men det finns många frågetecken kvar. Och ska man tolka boken som något åt "fantasy-hållet" eller inte? Kanske är det bara ett sätt att lyckas berätta historien på.

Betyg: 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)