torsdag 15 oktober 2015

"Matchad"

Av Ally Condie

Förlag: Rabén & Sjögren
Utgivningsår: 2010 (Engelska) 2012 (Svenska)
Antal sidor (Med eventuellt efterord/tack): 351 st
Åldersgrupp (Enligt mig): 12+
Serie: Matchad-trilogin, Del 1
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Matched
Andra delar i serien: Korsad, Utvald
Annat: 

Handling: Cassia lever i Samfundet, ett totalt kontrollerat samhälle. De bestämmer vad du ska äta, vem du ska älska, när du ska dö. Allt för mänsklighetens skull. Så att arten ska utvecklas på ett kontrollerat sätt. Cassia längtar så till dagen hon ska bli matchad med den kille hon ska leva resten av sitt liv med och hon har en väldigt tur med sin match. Hon borde vara lycklig, men ett misstag hos Samfundet leder till det som verkligen inte får hända. Cassia inser att Samfundet inte är så bra som det verkar och hon står framför stora och svåra val som kan vara avgörande för sin familj, och de andra hon älskar.

Omdöme: På mellanstadiet fick vi skriva en text om en dag i framtiden. Ungefär som jag skrev, så känns världen Ally Condie har byggt upp. Mat kommer ur en lucka, High-tech-löpband mm. Inte så realistiskt och ganska... barnsligt. Fast jag kan inte vara mer negativ mot den här boken. Idén och handlingen imponerande och fäster sig direkt. Det är en dystopi, men den skiljer sig mycket från andra dystopier. Här är romantiken i fokus, vilket jag gillar då det är ovanligt och något jag vanligtvis inte läser om så gärna, men här gillar jag det. Kärlekshistorien är så fin också.


Boken har ett väldigt trevligt språk och jag gillar också mycket hur allt utvecklas. Bokens språk är riktigt bra, men inte så utstickande. Det är lättläst och känslor och tankar beskrivs väldigt målande och realistiskt. Många dialoger är riktigt roliga och väldigt intressanta och det uppkommer djupa tankar och diskussioner, vilket jag gillar.

Karaktärerna var jag från början inte så positiv till. Cassia var så naiv och accepterade det korrupta samhälle hon lever i och längtade till att bli matchad... Fast det är lite grejen med boken, var det jobbigt. Jag ville gilla henne. Senare, när Cassia hade öppnat ögonen, gillade jag henne mycket, men hela känslan är att hon är ganska barnslig. Fast om man lever helt ovetande i ett sådant samhälle som hon kanske det blir så. Hennes utveckling gillar jag, men det känns inte så himla unikt... Ky är en fin karaktär och hur han får Cassia att öppna ögonen... Vackert.

Boken är över lag väldigt förutsägbar. Det är aldrig så att man blir förvånad, vilket var lite trist. Jag måste bara säga att jag gillar bokens omslag mycket. Bilden är så... talande. Det är verkligen rätt bild, den symboliserar bokens budskap och handling riktigt bra.

För att sammanfatta: En unik dystopi utspelad i en något för overklig värld, vilket dock snabbt glöms bort tack vare det fina språket, de färgstarka karaktärer och en utstickande handling. Bokens omslag är fint och passande och trots den något förutsägbara handlingen är boken helt underbar. Känslor och tankar beskrivs så fint och kärleken verkligen sprakar.

Betyg:



(På gränsen till 5/5)
(Känner att nästan alla mina recensioner får det betyget numera...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)