måndag 19 oktober 2015

"Nylanserade uppgraderingar"..?

Hallå där!

Ni kanske inte har lagt märke det men jag har uppgraderat mina recensioner lite. Dels för mig egen skull, men mest för alla jag vet tänker läsa, men sedan inte orkar för att det är så mycket text. Alltså antagligen dem flesta, för vem har tid att läsa en smärre uppsats om språket i min nya favoritbok?Ungefär så tänkte jag när jag lanserade detta nya koncept. Jag känner mig som någon sorts urhäftig egenföretagare när jag använder de här orden alltså! Uppgraderat, lanserade. Haha!

Som ni säkert lagt märke till kan mina recensioner vara något förvirrande och ganska långa och ointressanta. Jag kan tänka mig er sitta framför skärmen och tänka: "Jamen, jag skiter väl i om du tycker att kapitlen var för långa eller inte, jag vill bara veta om du gillade, hatade eller älskade boken". Jag måste få försvara mig lite nu, för det är faktiskt inte det lättaste att skriva bokrecensioner. Jag har skrivit *letar reda på och räknar alla mina recensioner* 78 recensioner (om jag inte tappade räkningen någonstans) sedan jag började blogga. Jag är 13 år och inte utbildad i recenserande. Så nej, jag är inte någon professionell bokrecensent. Jag bara uttrycker mina tankar och känslor och ibland kommer inte riktigt poängen fram.

Nu har jag alltså hittat den optimala lösningen för det här problemet. Jag kallar den "För att sammanfatta"-punkten. (Originellt va?) Den består av några rader längst ner i mina bokrecensioner där jag ser till att poängen och min åsikt kommer fram på riktigt. Det är där jag skriver de bästa kommentarerna som får mig att verka proffsig och bara uttrycker känslor utan att basera dem på t ex språkets potential.

Den här nya punkten är alltså till för att knyta ihop recensionen och klargöra vad jag egentligen tycker om boken när jag skriver att språket var bra, karaktärerna sämre etc. Det är också en bra punkt att hoppa till direkt för dig som inte har tid, lust eller ork att traggla dig igenom mina bristfälliga och överdrivet utvecklade åsikter. De här få meningarna kämpar jag mycket med för att få fram min poäng och åsikter och där kan du direkt se vad min åsikt är angående boken.

Så varsågoda, nu har jag underlättat både för min egen och er del!

* * *

Idag såg jag förresten en sneak-peek på "Shadowhunters", tv-serien baserad på The mortal instrument som har premiär i början av nästa år. Det ser riktigt bra ut, men vad är grejen med att skuggjägarna... flyger? Jag tycker att de flesta skådespelarna passar ganska bra, men Jace alltså. Hade tänkt mig honom som brunhårig. Här hittar ni videon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)