lördag 7 november 2015

"Ett folk utan land"

Av Melina Marchetta

Förlag: Gilla Böcker
Utgivningsår: 2009 (Engelska) 2015 (Svenska)
Antal sidor (Med eventuellt efterord/tack): 400 st
Åldersgrupp (Enligt mig): 13-17
Serie: Inte direkt en serie, men det har skrivits två fristående uppföljare som inte översatts till svenska än.
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Finnikin of the Rock
Andra delar i serien: Froi of the Exiles, Quinatana of Charyn
Annat: 

Handling: I tio år har Finnikin levt i exil. Han har inte varit i hemlandet Lumatere sedan den kaotiska tid då kungafamiljen blev brutalt mördad och en förbannelse lades över landet. Nu håller förbannelsen Lumateres folk fångna inom rikets gränser och hindrar de som tvingades fly att återvända hem. På Finnikins resor för att hjälpa Lumateres utsatta exilbefolkning träffar han Evanjalin, en ung kvinna som hävdar att hennes drömmar kan leda honom till Lumateres rättmätiga tronföljare, den enda som kan häva förbannelsen. Hon hävdar också att Finnikins pappa, den forne kungens hedersvakt, inte dog i Lumatere utan sitter fängslad, och tillsammans ger de sig av för att rädda honom. Och Lumatere.
-bokus.se

Omdöme: Jag vet inte vad jag egentligen tycker om det här verket. Jag är inte så förtjust i fantasy och det gör att jag inte fastnar så mycket för den här boken. Samtidigt är handlingen väldigt spännande och intressant. Det kommer flera spännande vändningar och det händer mycket. Samtidigt tycker jag att det ibland blir lite för mycket personer att hålla koll på. Jag gav tillslut upp att komma ihåg alla, tyvärr. Bokens handling är i sig inte så unik, men det händer mycket som man inte alls väntade sig och det är intressant.


Boken har ett väldigt detaljrikt och svårt språk. Det passar bra, men samtidigt gör det boken tuffare att läsa. Då och då händer det saker som beskrivs lite halvdant och är svåra att förstå, vilket gör att man missar saker. Det är synd, men kanske medvetet för att språket ska ge känslan av den dåtida värld som författaren bygger upp. Språket kan vid en första anblick ses som tråkigt, men det finns många humoristiska kommentarer som ändrar på det. Vad jag har lite svårt för i den här boken är att det hela tiden utspelar sig ur olika personers synvinklar. Det gör det hela ännu mer förvirrande än det redan är, eftersom att det är oklart när det byts.

Det finns många unika karaktärer, men jag kan inte riktigt relatera till någon. Boken utspelar sig antagligen i dåtid och Evanjalin är precis som en tjej inte skulle vara. Männen anser inte att hon ska vara med och strida och bete sig mer som en kvinna. Att författaren belyser feminism och kvinnor är viktigt. Evanjalin är en intressant och samtidigt lite underlig karaktär. Hon är modig och väldigt smart, men jag förstår ibland inte hur hon tänker... Finnikin gillar jag mycket. Hur han utvecklas under boken är bra, men jag tycker att han ibland tar konstiga beslut. Och han tror alltid att han är så viktig! Foike ger mig ofta goda skratt, men samtidigt har han en sorglig historia. Han förändras mycket och blir så klok.

Boken har många likheter med De utvalda av Kristin Cashore. Även om jag inte gillar fantasy så mycket är det skönt att läsa den här boken som utspelar sig i en så mysig värld. Bara för att få lite omväxling från vår värld.

För att sammanfatta: En intressant fantasyroman som utspelar sig i en mysig värld. Språket är tungt, men lyses upp av de roliga dialogerna ibland. Det finns många unika karaktärer, men tillslut blir de lite för många för att hålla reda på. Jag gillar den här boken, men hade nog gillat den mer om jag gillade fantasy-genren mer. Språket är lite för svårt och jobbigt och ibland är det lite oklart vad man menar. Och karaktärerna känns inte så riktiga då de är svåra att relatera till.

Betyg:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)