tisdag 15 december 2015

"Cinder"

Av Marissa Meyer

Förlag: Mix Förlag
Utgivningsår: 2012 (Engelska & Svenska)
Antal sidor (Med eventuellt efterord/tack): 399 st
Åldersgrupp (Enligt mig): 12-16
Serie: Månkrönikan/The lunar chronicles, Del 1
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Cinder
Andra delar i serien: Scarlet, Cress, Winther
Annat: 

Handling: Mekanikern Cinder var med om en hemsk olycka när hon var elva år och har därför blivit en cyborg, för att kunna räddas. Stora delar av hennes kropp är metall och hon kan inte gråta eller rodna. I Nya Beijing betraktas cyborgs som understående och icke-mänskliga och hon är utstött. Cinder bor med sin styvmor och två styvsystrar och behandlas dåligt. Samtidigt härjar pesten i staden och Cinder lever under hotet att bli offrad av sin styvmor, som inte vill annat än bli av med henne, till pestforskning. En dag kommer oväntat prinsen till Cinders stånd och vill ha hjälp med att laga en android. Det blir början på något som är så mycket större än någon kunnat ana. För vad är det som finns i androiden, som är så viktigt att någon annan velat åt det? Och vad är hemligheten bakom Cinders förflutna?


Askungen - inte sagan som du minns den, men en saga du aldrig glömmer! 
-Bokens baksida

Omdöme: Idén till boken är unik och igenkänningsfaktorn med Askungen är riktigt stor, vilket förvånar då den här boken utspelar sig i en framtid fylld med robotar, disciplin och inte mycket utrymme till kärlek. Änåd liknas historien delvis med Askungen och samtidigt är det en unik story som binds ihop på mest spännande och oväntade sätt. Eller ja, helt oväntat var kanske inte slutet. Däremot är det en intressant handling som får en direkt, just tack vare igenkänningen.


Jag tänkte inte så mycket på språket, mer än att det kändes väldigt "Cinder". Allvarligt, men ändå så där galet "tjejigt" då och då. Det är ett mysigt språk som är lätt att hänga med i. Det är spännande och skrivet på ett vanligt sätt. Inget originellt, men jag gillar de små citaten ifrån Askungen som börjar bokens delar. Det gör att man får ännu mer igenkänning och spänningen ökar.

Boken har riktigt fina karaktärer och styvmodern känns verkligen som styvmodern i Askungen. Skickligt gjort. Cinder gillar jag ganska mycket. Hon utvecklas mycket och det är alltid kul. Hon är nog lite sådär som jag skulle vilja vara. Hon är egentligen ganska blyg, men så klok och tillslut vågar hon faktiskt gå sin egen väg och visa sina tankar och känslor. Stark är hon, helt enkelt. Prins Kai, honom gillar jag också. Själva storyn med att Cinder oväntat blir vän med honom är också bra. Kai är så charmig och snäll och modig, men han är ändå lite mer "manipulerad" av världen de lever i. Cinder är fortfarande sig själv, medan han har påverkats av andra, vilket förstör honom lite.

För att sammanfatta: Med en unik idé som ger mysiga känslor från barndomen förmedlas ett viktigt budskap i en annorlunda framtidsvärld. Egentligen gillar jag inte fantasystilen så där mycket, men det här gillar jag faktiskt. Dessutom passar språket bra och karaktärerna är fina och även deras relationer. De liknar även mycket personerna i Askungen. Och slutet... Nu måste jag läsa vidare, och det kommer blir ett sant nöje. Jag överraskades mycket positivt av den här boken.

Betyg:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)