måndag 8 februari 2016

En summering av helgen

God morgon!

Trevlig måndag idag, då jag är ledig för att det är studiedag. Skönt med extra lång helg, verkligen. Planerna för dagen består väl mest i skolarbete, lite läsning och kanske träning ikväll. Det beror på hur jag mår för har blivit riktigt förkyld.

Nu har det återigen varit tyst på bloggen några dagar, och jag kan väl inte säga att jag goda anledningar, men jag hoppas kunna skriva åtminstone en månadsrapport idag. Vi får väl se.

Lördagen tillbringade jag först i Mall of Scandinavia, där vi shoppade lite välbehövligheter. Vi gick till den här Lindt-butiken och köpte choklad, främst som en present till kvällen, men jag köpte även några jättegoda praliner.

Så ja, vi skulle alltså ut och fira på kvällen. En 80-årsmiddag skulle hållas och vi var bjudna, samt några andra i andra och tredje generationen, men resten var mellan pensionerade och döden, i princip. Det var väl ändå ganska trevligt. Familjen och jag satt vid det ungdomliga bordet, så det var bra. Maten höll hög klass och de hade faktiskt gjort sig besväret att fixa glutenfri tårta.

Dock var det nog inte den roligaste tillställningen jag varit på. Det var en del roliga tal, men när en läskig gammal gubbe började hosta och dregla var det inte så trevligt. Vi satt dock inte vid samma bord, men det var ändå lite skumt. Sedan skulle han dessutom plötsligt ställa sig upp och läsa en dikt. Så han läste och skulle sedan förklara betydelsen och det där upprepades några gånger. Hemskt tråkigt. Vid ett tillfälle sa han att han skulle läsa en dikt och när han var klar och vi pustade ut sa han: "Nu när det ändå inte är någon servering kan jag väl ta en till". Neeeej. Vi höll på att skratta ihjäl oss. Det konstiga var att när han började läsa sina dikter slutade han hosta...

Sedan var serveringspersonalen en udda skara. Det var så obehagligt när de smög upp bakom en och man bara kände rökdoften och hörde deras flåsande och raspiga andning i örat. Flera stycken, också! De lät lite som Darth Vader. De måste dessutom ha gått ut efter varje servering för att röka. Äckligt. Sedan var en kille riktigt läskig. Jag skulle gå på toaletten och han bara stirrade på mig...

Och tårtuppskärningen var en total katastrof. Vem skär inte tårtans bitar från mitten och ut? Nej, inte den här skumma mannen. Han skar lite hur som helst och gav konstiga rombformade bitar och vissa fick bitar med ännu fler hörn.

Fast det var som sagt god mat, om än att miljön och vissa människor förstörde lite...

Så det var min ersättning för melodifestivalen. Hmm... Fast melodifestivalen har väl aldrig varit riktigt rolig den heller. Jag tycker underhållningen emellan bidragen kan vara riktigt bra, men själva musiken är sällan kul att lyssna och titta på. Dessutom är det alltid fel bidrag som går vidare.

Igår ägnade jag dagen åt att akutläsa ut "Röd drottning", då den skulle ha lämnats tillbaka till biblioteket i lördags, men då var långt ifrån klar och tiden sprang ifrån oss. Så nu satt jag och stressläste ut boken medan mamma ropade och frågade hur det gick och peppade mig, haha! "Hur går det"?, "40 sidor kvar", "Bra, kämpa på, så vi hinner åka och handla".

Igår upptäckte jag dessutom en del av arbete som skulle vara klar, vilket varit väldigt otydligt, som jag inte var klar med. Så det var var gårdagen delvis ägnades åt, och idag får jag färdigställa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)