fredag 24 juni 2016

Min bloggrutin: Recensioner

Godmorgon! Idag hade jag tänkt göra ett nytt sorts blogginlägg. Nuförtiden blir det mest bara recensioner, då jag hunnit läsa mycket mer än jag brukar. Så nu försöker jag att variera mina inlägg lite mer, och idag kommer jag göra ett inlägg som kan bli väldigt intressant eller bara väldigt trist.

Jag tänkte idag skriva om hur det går till när jag gör ett blogginlägg (främst recensioner då). Det blir alltså "min bloggrutin". Det är ganska intressant hur olika man gör och tänker. Därför tyckte jag att det var roligt att berätta hur det går till för mig från det att jag plockar upp en bok till dess att jag publicerar recensionen på den. Hade ju varit roligt om det blev en "grej" så att fler gör det, men jag har inte så höga förhoppningar på det. Men gör gärna ett likadant inlägg om du också tycker det här är intressant. Länka gärna också, så jag kan läsa!

1. Läsning, bild och stödanteckningar

Oftast lånar jag de böcker jag läser på biblioteket, men vissa böcker köper jag. Så när jag hittat en bok jag vill läsa brukar jag oftast börja läsa den direkt. Andra gånger börjar jag med att ta en bild av boken, som jag sedan har till bloggen. När jag lånar flera böcker på biblioteket brukar jag ta bilder av alla direkt när jag kommer hem. Annars blir det aldrig gjort... Jag vet inte riktigt om man får använda omslagsbilder från nätet, så jag kör på säkra kort och tar egna bilder. Blir dock sällan bra... De blir sneda och konstiga i färgen, men så är det!

När jag tagit bilden och redigerat (beskurit..!) den lägger jag upp den i min blogg-layout som "Läser just nu". Där glömmer jag dock ofta att uppdatera... Sedan fortsätter jag läsningen, och så fort jag läst ut boken skriver jag upp den på "Läsmål", där alla böcker jag läst hittills i år finns uppskrivna. Både för att ni som läser ska veta, men också för min egen skull så jag inte glömmer att skriva recensionen. Har hänt! Många böcker att hålla reda på.

Under tiden jag läser får jag ofta idéer och tankar till min recension, som jag då skriver upp. Kanske en riktigt smart formulerad mening som är "citat-bra" och har goda chanser att hamna på t ex författarsida eller förlagsida..! Dem får man inte tappa bort! Jag brukar dock sällan markera citat i böcker. Inget jag lägger märke till direkt... Men anteckningar är bra att ha.

2. Recension
Jag försöker börja med recensionen så snabbt som möjligt efter att jag läst ut boken. Så man har den färsk i minnet. Nu när jag alltid antecknar behövs det dock inte lika mycket, för då har jag ju redan skrivit ner lite stödord. Så fort jag läst ut boken hamnar den dock i "recensionshögen" på mitt skrivbord. Där har jag alla böcker som ska recenseras, så att jag kommer ihåg och har dem nära till hands när jag t ex ska skriva antal sidor, utgivningsår mm.

Oftast börjar jag med att skapa ett inlägg där jag fyller i dessa saker, och sedan klipper jag in mina anteckningar. Därefter låter jag recensionen vila lite, innan jag fortsätter skriva. Jag har märkt att jag formulerar bättre tankar då än om jag börjar skriva direkt efter. Då tappar jag oftast sugen, och recensionen blir sämre än den borde ha blivit. Så medan jag gör andra saker (kan vara 2 timmar eller 2 dagar...) funderar jag mer på boken.

När jag är "redo" börjar jag skriva min recension. Oftast räcker mina anteckningar bra till, och då tar det ca 1 timme att formulera något jag är nöjd med. I mina recensioner tar jag alltid upp: handling, språk och karaktärer. Ofta även något kring slutet, eller om det är något annat som utmärker sig. Jag försöker att inte skriva för långt, men vissa "speciella" böcker blir lite privilegierade med längre recensioner..!

Jag skriver ofta om boken i förhållande till mina förväntningar, om handlingen är unik, spännande, rolig, om språket är unikt, har bra flyt, är enkelt, beskrivande eller roligt. Kring karaktärer väljer jag oftast någon eller några jag beskriver lite kort och berättar vad jag tycker om dem. Sedan avslutar jag med en sammanfattning. Både för er och min egen skull, för recensionerna blir ganska röriga, så det här är ett sätt att reda upp det och förtydliga vad jag tycker.

Oftast skriver jag inte klart recensionen direkt, utan jag skriver en liten bit och fortsätter senare. De recensioner jag skriver om aktuella böcker lägger jag oftast mer kraft och energi på. Dels för att det ju är dem böcker som andra får upp ögonen för, och då kan ju en bra recension hjälpa. Om man intresseras av en äldre bok finns det ju oftast en anledning bakom det, och då behövs ju inte min recension lika mycket. Dessutom är det ju de aktuella böckernas recensioner som brukar citeras på t ex författares hemsidor eller bokförlags hemsidor. Då vill man ju skriva något bra där. Och inte råka ut för typ det här:

Så hemskt! När jag skrev den recensionen trodde jag inte att den skulle hamna på en förlagssida... Det är ju så dåligt skrivet det här! "Jag tycker att den är bäst, för" och "liksom"...! Näe, usch. Så numera anstränger jag mig mycket när jag skriver om aktuella böcker, för möjligheten (risken?!) finns ju att man blir citerad någonstans!

3. Slutfix + Planera publicering
När jag har skrivit klart är det dags att lägga in bilden på boken (som jag förhoppningsvis har tagit...). Jag lägger också in handlingen. Förut brukade jag ofta skriva om bokens handling själv, men numera tar jag oftast texten från Bokus.se eller bokens baksida. Jag tyckte att det var onödigt att lägga energi på att skriva det. Den energin lägger jag numera istället på mina åsikter kring boken! I det här steget lägger jag också in eventuella länkar, t ex från tidigare recensioner på böcker i samma serie. Sedan lägger jag in rätt etiketter och kollar bara snabbt så allt ser bra ut. Sällan läser jag igenom - jag litar på mig själv och att jag gjort det bra från början! Jag brukar faktiskt vara noggrann från början så det blir rätt. Jag vet att andra nog först gör kladdar och sedan renskriver, men så gör inte jag.

Sällan publicerar jag den färdiga recensionen direkt. Jag har oftast flera inlägg som ligger på vänt. Även om jag försöker publicera ett inlägg varannan dag blir det oftast inte stressigt, särskilt inte nu under lovet. Så här kollar jag vilka recensioner som ska upp innan. Kanske börjar jag skriva ett annat inlägg som inte är en recension, för att få lite variation. Då planerar jag i vilken ordning jag ska publicera inläggen för att det inte bara ska bli recension på recension på recension... (Det blir det dock oftast ändå!) Och i det här läget har jag förmodligen en ny bok att recensera, så då börjar jag om igen. Vilket liv, va?!

4. Den förbaskade länken!
Slutligen, när det är dags för recensionen att publiceras gör jag det. Därefter gäller det att komma ihåg att fixa den där hemska länken, som ska in under "recensioner". Förut glömde jag det nästan alltid, så då kunde det vara kanske fem recensioner som inte var med där. Nu är jag dock väldigt duktig på att komma ihåg det här. Lite svårare att komma ihåg är dock att jag också ska länka till en recension av en bok i serie i recensionerna av de andra böckerna i serien... Om ni är med!? Då är det skönaste när man har läst ut hela serien, och sedan slipper det just där!

Jag ber om ursäkt för ett väldigt långt och ingående inlägg på arbetet bakom en bokrecension, men jag tycker faktiskt det är väldigt intressant. Bara att tänka på hur jag gör är intressant. Det kommer så naturligt, så man tänker inte riktigt på alla steg och rutiner man skapar, men det är mycket som ligger bakom. Så gör nu gärna ett liknande inlägg du med! Det skulle vara väldigt roligt att läsa. Kanske får man några nya smarta tips på det här med bloggande och att skriva recensioner.