lördag 4 juni 2016

Prao på apotek - Dag 3-5 + Sammanfattning

Nu tar vi helg! Skönt. Har varit två tuffa veckor. Dels pga långa dagar, men också för att det har varit så fint väder, och så har man själv stått inomhus och sorterat kalendrar och räknat värktabletter... Men det har varit givande praoveckor. Nu tänkte jag berätta om de tre senaste dagarna på apoteket.

I onsdags fick jag göra en massa saker. En massa olika saker, faktiskt. Varuplocket, som jag faktiskt bemästrar riktigt bra nu, blev klart vid lunch. Så efter lunch fick jag först ägna mig åt att "fronta" varor. Dvs. trycka fram dem så att de inte står långt bak i hyllorna och inte syns. Onödigt tycker jag. Alla ändrar ju ändå sedan. Så jag gick igenom hela butiken. Ett riktigt evighetsarbete...

Under dagen fick jag också larma varor. Saker som är dyra eller stöldbegärliga larmas, för tydligen så sker mycket stölder. I torsdags var det någon som skulle köpa en fotvårdsprodukt, men kassörskan insåg att förpackningen var tom. Någon hade alltså stulit innehållet. Förpackningen var dessutom larmad, men inte innehållet. Sjukt, egentligen.

I slutet av dagen, när jag var riktigt trött på att fronta, fick jag göra hållbarhetskontroller. Då fick jag en lista med olika varor som jag skulle av. Datasystemet hade alltså beräknat vilka varor som kunde ha dåliga datum. Sedan skulle jag leta upp dem, kolla antal och datum, och skriva upp. Det var faktiskt ganska roligt. Lite jobbigt när jag skulle kolla datum på värktabletter det fanns säkert 50 paket av... Att sortera dem efter datum tog tid. Och när man handlar tar man ju oftast inte varan längst ut, eller hur? Man vill ju ha en som inte folk pillat på och som har bra datum. Ganska onödigt det här sorterandet, alltså.

I torsdags fick jag plocka varor fram till ca halv tolv. Sedan var det färdigt. Kanske var det bara i början av veckan det var så mycket? I tisdags tog det nästan hela dagen... Sedan fick jag återigen larma lite varor. Supersvårt och pilligt när man skulle få ner den klistriga larmgrejen i en förpackning. Fastnade nästan hela tiden... När det var klart fick jag fortsätta med hållbarhetskontroller, men den här gången med hjälp av en scanner. Man letade upp varan efter pappret, scannade streckkoden och skrev in datum där, istället för på papper. Allt ska ändå in på datorn sedan, så det var enklare.

Efter lunch fick jag riktigt rolig uppgift. Först skulle jag fylla på i hyllorna från "lagret", där varor som inte fått plats stod. Så jag fick kolla i hyllorna och hämta varor fram och tillbaka. Sedan ville de att jag skulle försöka organisera i dessa lagerhyllor också. Det fanns etiketter, men nu stod värktabletter på "hud" etc. Så då sorterade och organiserade jag i dessa hyllor. Kul! Dock lite jobbigt när de hämtade nya varor som skulle in hela tiden... Tillslut blev jag dock klar. Då fick jag hjälpa till att ändra om i "receptkanalerna". Några varor skulle tas bort och andra, "snyggare", skulle dit. Jag hann precis klart med det innan jag var tvungen att gå.

I går har jag enbart plockat varor, i princip. Jag räknade antalet lådor vid ett tillfälle och då kom jag fram till att det totalt var runt 35-40 st. Fattar ni vilket slavgöra? Vad jag lärt mig på prao: Var olika varor på ett apotek ska ligga. Vad jag ville lära mig: Något intressant, och hur det faktiskt fungerar där. Så ända fram till lunch plockade jag varor. Efter lunch fortsatte jag, för det var inte klart än. Det var nästan bara jag som gjorde det den här gången, bortsett från när någon kom och tog något paket och sådär... När allt var klart var det en vagn fylld med varor som inte fick plats i hyllorna. Det fick jag då lägga i lagerhyllorna, och lite munskölj fick jag ställa i receptkanalerna. Och sedan var det dags att gå hem! Puh!

En sammanfattning av veckan:

Uppgifter:

• Varuplock
• Hållbarhetskontroll
• Kassa
• Larmning av varor
• Frontning i hyllorna
• Sortera i lagerhyllor
• (Försöka) svara på kunders frågor

Det roligaste var att larma varor.  Dels för att man alltid såg ljuset i tunneln:"Det är bara tre paket kvar". Till skillnad från t ex varuplock och frontning, som är riktiga evighetsarbeten. Men också för att larmningen var lite intressant. Att veta vad som stjäls och hur man tänker kring var larmen ska sitta osv. 

Att larma var också svårt när man skulle få ner det klistriga larmet i en smal öppning på en förpackning, utan att det skulle fastna någonstans på vägen... Och att svara på kundfrågor när dem säger typ "Aspirin". Då frågar man vad det är tillför och de tittar på en som om man är dum i huvudet. Om de bara säger mage eller förkylning blir det ju så mycket lättare! "Jag är bara prao-elev"!


Saker som förvånade mig:

• Hur mycket varor som kommer! Varje dag är det minst 20 kartonger med varor som ska upp i hyllorna.
• Hur många kunder som kommer. På morgonen stod folk seriöst och hängde på dörrarna för att få komma in. Och ca 17 på dagarna hade ca 250 nummer gått för receptuthämtning... Mycket folk hela tiden, dessutom. Har man inte jobb?!

Tack för att jag fick möjlighet att prao:a hos er på apoteket!

I morgon planerar jag en månadssammanfattning och senare två recensioner och ett inlägg om min sommarläsning... Nu idag har jag varit ute och njutit av sommaren. Något jag hatar med arbetslivet är att man förlorar hela dagarna, och nu har det varit sådant toppenväder också! Synd. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)