lördag 11 juni 2016

Topp 10 - Högst upp på sommarläslistan

Hej till alla i sommarvärmen! (Har har det precis spöregnat och är ca 11°C...)

Nu är det helg, och nästa vecka är det bara 4 dagar skola och därefter sommarlov. Så väldigt sent det är. Känns som att de flesta hade igår, och så kommer vi, nästan en vecka senare... Nu är det i alla fall hellugnt i skolan. Igår och på måndag och tisdag har vi elevens val, och jag har idrott. Bland annat dans och bollsporter. På onsdag har vi mentorsdag, och för en gångs skull ska i inte sitta inne och kolla på film och äta godis. Så brukar det sluta. Nu ska vi på picknick vid en sjö. Helt okej, fast jag tänker INTE bada. Jag hatar att bada i sjöar. Man ser inte botten och gud vet vad för äckliga saker det finns där. Man blir bra bortskämd när man har pool. Så alltså är det inte långt kvar till sommarlov, vilket tar oss tillbaka till ämnet för det här blogginlägget.

Idag tänkte jag skriva om de böcker jag planerar att läsa i sommar. En hel del är det. Dels nyutkomna (Sarah Dessens nya som kommer någon gång i sommar är ju given), men också andra böcker jag fått upp ögonen för. Det här gör jag både för att det kanske är intressant för er, men också för att själv ta tag i dessa böcker. Det är lättare att följa något som är skrivet! Efter sommaren får vi ta en liten utvärdering och se hur många av dessa böcker som blir lästa. Perioden jag tänkt är juni - augusti.
Nu kör vi tio böcker jag verkligen måste läsa i sommar, utan någon särskild ordning! (Vissa vill jag ju läsa mer än andra, men det är svårt att prioritera en bok som kommer ut i augusti före en som redan kommit ut...)

Den tredje rösten av Cilla & Rolf Börjlind


Känner ni igen Springfloden, TV-serien som gått nu på Svt1. Den baseras på boken med samma namn, och det är en deckarserie för vuxna med hittills tre böcker. Nu har jag faktiskt börjat läsa den här, vilket är del två i serien. Serien var ju så bra!

I dina ögon av Sarah Dessen

"Ingen sommar utan Sarah Dessen". Trots att de nyöversatta oftast blir sämre och sämre ska denna läsas. För de är ju så härliga, mysiga och somriga. Och så fin kärlek och vänskap! Det har blivit lite av en sommartradition, som jag inte ser någon anledning till att bryta.

Det oändliga havet av Rick Yancey

Ofta tänker jag att jag inte vill läsa slut en bra serie för snabbt, så jag väntar lite med uppföljarna. Men då glömmer man ju bara, och förlorar så mycket. Nu har jag dessutom väntat sedan i julas! Och snart får vi förhoppningsvis del tre på svenska. Det är dags att läsa den här. (Och jag måste kolla på filmen av första boken också...)

Glastronen av Sarah J. Maas
Den här boken tycks ha varit väldigt hypad sedan den kom ut på engelska. Nu har den översatts, så jag tänkte väl bara: "Varför inte?". Egentligen låter det inte som min typ av bok, men nu på senare tid har jag om än ofrivilligt fallit för det här med kungadömen och prinsar... Så jag hoppas hinna få tag på den här boken under sommaren!

Girl online av Zoe Zugg

Dessa lättsamma och härliga böcker nedvärderas också just på grund av det, men de behövs verkligen! Emellan alla tunga böcker passar en sådan här bok bra, och denna låter riktigt bra! Kul att en bloggare skrivit också. Nu kommer snart del två också, så då vill jag ju vara med i racet!

Vattnet drar av Madeleine Bäck

Den här boken ser jag mycket fram emot att läsa. Den är svensk och verkar väldigt spännande. Saker som tilltalar mig tycks den ha. Tipset fick jag faktiskt på bokaffären där jag praoade för ett tag sedan. Annars hade jag nog aldrig fått upp ögonen för den, tyvärr. Vi får se om det är någon idé att vänta på uppföljaren sedan, för det ska bli en trilogi vad jag förstått.

Sedan du försvann av Morgan Mattson

Det här är också en sådan här bok man hört så mycket positivt om. Men då den var på engelska kände jag inte riktigt för det. Nu när den snart kommer ut på svenska finns det väl inga ursäkter? Den låter ju dessutom väldigt mysig och somrig och sådär också!

Om hundra dagar ska jag dö så satans vackert att du vill följa med av Johanna Nilsson

Först fastnade jag för (den sjukt rekordlånga...) titeln, och sedan för handlingen. Och att det är en svensk bok gör bara det hela ännu mer intressant. Låter väldigt speciell och egentänkande, och bara genom att ha läst om boken vill man ju veta hur det ska gå. Ska de hinna hitta och rädda Ikaros. Jag vill veta nu!

Hemsökta av Magnus Nordin

Sommaren behöver ju lite skräck. Det är ju dessutom långa, ljusa kvällar. Och i värsta fall kan jag ju strunta i att sova, när det inte är någon skola. För att det kommer bli läskigt, det vet jag. Men det är ju samtidigt lite mysigt. Fast gud vad jag kommer ångra mig. Magnus Nordin är väl "skräckmästare"? Nu har jag dessutom lånat boken, så det finns ingen återvändo...

Utvald av Ally Condie

Bara för att jag inte ska dra ut på att läsa ut serier. Det förstör ju faktiskt bara upplevelsen. Och jag vill faktiskt få "gamla" böcker ur vägen i den mån det går, för att kunna fokusera mer på aktuell utgivning. Vilket evighetsarbete det kommer bli...

Nu utmanar jag mig själv till att läsa alla de här böckerna innan augusti är över! 

Vilka böcker vill ni hinna läsa i sommar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)