söndag 26 juni 2016

"Utvald"

Av Ally Condie

Förlag: Rabén & Sjögren
Utgivningsår: 2013 (Engelska) 2014 (Svenska)
Antal sidor (Med eventuellt efterord/tack): 496 st
Åldersgrupp (Enligt mig): 12-18
Serie: Matchad-trilogin, Del 3
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Reached
Andra delar i serien: Matchad, Korsad
Annat:

Obs! Recensionen innehåller spoilers från tidigare delar 

Handling: Cassia har gett sitt allt i kampen mot det Samfund som förvägrar sitt folk det som betyder mest - familj, kärlek och rätten att få välja. Efter ett desperat sökande efter varandra och den hemliga motståndsrörelsen har Cassia och Ky förenats i sin kamp. Men priset de fick betala för att gå med i Revolten var högt: Återigen har de skiljts ifrån varandra.

Cassia verkar nu i hemlighet från Samfundets innersta kärna, medan Ky blir stationerad utanför dess yttersta gränser.

Vem är fiende och vem är vän i tider när allting ställs på sin spets? Sanningar uppdagas och spelets regler blir återigen omkullkastade när Cassia, Ky och Xander för sista gången återvänder till Samfundet för att rädda det de så länge kämpat för.
-Handling från Bokus.se

Omdöme: När jag först tog upp denna avslutande bok i en unik men halvdan trilogi var jag väldigt tveksam. De första 100/150 sidorna fortsatte sedan på det spåret, men efter det började jag se saker med den här trilogin som jag inte sett innan. Jag började inse hur unik och speciell den är, och hur mycket arbete som måste ha legat bakom skrivandet. För det är inte en "vanlig" dystopi med action, utan här är det kärlek, symbolik och poesi som är de största delarna. Det är något jag först såg som trist, men nu har jag börjat uppskatta det istället. Att en bok kan ändra min inställning till hela serien är riktigt häftigt!


Dock är boken som sagt inte så bra i början. Det är ingen spänning, utan saker mest bara är, utan att förändras eller utvecklas eller ge mig någonting. Ändå lyckas den här boken bli den bästa i serien. Här blir det mer action än i de förgående böckerna. Det är riktigt spännande kring botemedlet och pesten. I Matchad vandrade de upp för ett berg och viskade dikter. I Korsad vandrade de runt i en Kanjon, men nu händer det saker! Det är verkligen en spännande handling, och jag gillar symboliken som finns hela tiden. Saker som lotsen, poeten, läkaren och allt med dikter... Och politik kommer också in, vilket är intressant. Många saker finner jag dock inte trovärdiga. Det är lite för många sammanträffanden, vilket förstör lite.

Jag tror dock att serien skulle vara ännu bättre om man läser den på engelska. Just för att det är många dikter och tolkningar från dem som återkommer hela tiden. Nu är de översatta, och då förlorar de ju självklart lite av sin makt. Det är fortfarande väldigt fint med alla dikter, men det kan blir lite för mycket symboler och poesi, vilket är trist. Fast samtidigt gör det ju serien unik, och det är kul! Boken är enligt mig lite för lång. Den kunde ha varit 100 sidor kortare utan att förlora något, för i början hände nästan ingenting. Jag reagerar också på dialogerna. Ofta känns de inte så äkta, för det är samma språk som resten av boken. Jag hade önskat lite mer talspråk. Nu blir det lite fel klang...

Karaktärerna får man lära känna in på djupet, särskilt som boken varierar från Cassias, Kys och Xanders perspektiv. Jag tycker alla dem är riktigt lyckade, även om det ibland känns som att de inte är så äkta och trovärdiga. Jag tänker speciellt på Cassia, som lyckas överleva den blåa kapseln osv., och Ky som lyckas vandra vidare så länge trots att han är smittad. Xander är nog ändå den mest trovärdiga karaktärer. Dock tycker jag mycket om alla relationer. De är riktigt fina och äkta, och man blir glad av dem.

En sak som gjorde mig lite besviken var slutet, eller ja, svaret på botemedlet. Det var i princip det boken handlade om, och då hade jag förväntat mig något smart och symbolisk som svaret. Nu blev det bara "jaha?". Det var inte märkvärdigt eller något man kunde ha listat ut, vilket var synd. Där hade ju Ally Condie verkligen en chans att använda sina symboler och budskap!

Utvald lyckas förändra mina tankar kring hela Matchad-trilogin, och det är helt otroligt. Det är en mäktig avslutning på en trilogi, som får mig att se tillbaka på hela serien med helt andra ögon. Saker jag tidigare inte uppskattat ser jag helt annorlunda på. Det är en unik handling med budskap och poesi, men även mycket action och spänning. Språket är väldigt fint, men dialogerna är lite för perfekta - hade önskat mer talspråk. Och slutet gjorde mig något besviken. Jämfört med resten av boken och alla symboler och budskap var det ganska beige...

Betyg:

   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)