söndag 7 augusti 2016

Bokseriers förbannelse (10 serier att avsluta)

Det kan ju inte bara vara jag. Man hittar en bok som låter intressant och läser den. När man sedan inser att den efterföljs av en och ibland fem böcker till känner man ofta glädje, och lite uppgivenhet. Det här med böcker är verkligen ett evighetsspel. Det ges hela tiden ut nya böcker man vill läsa, men sedan hittar man också äldre böcker man vill läsa. Och alla serier! Så plötsligt blir det en hel drös med böcker att läsa. Inte konstigt om man inte hinner med alla.

Men jag måste ju erkänna att jag älskar serier. Trilogier är nog bäst, för det blir lagom mycket. Men jag älskar verkligen känslan när man förstår att det kommer fler böcker, så att man inte behöver sörja än. Och då står man inför ett val. Läsa hela serien direkt (om den finns, för att man missade böckerna som nya...) eller vänta ett tag, för att kunna njuta en längre stund. Då finns ju också risken att man glömmer bort, vilket är något som ofta händer mig. Det förstör ju en del av upplevelsen, men samtidigt tar den ju inte slut lika snabbt som när man läser hela serien direkt.

Jag brukar faktiskt göra på lite olika sätt. När jag läser aktuella serier blir det ju naturligt att läsa en bok i taget med jämna mellanrum. När man läser äldre serier kan jag dock ibland (sällan, tyvärr) få en ingivelse att jag ska läsa klart den direkt. Det hände för ett tag sedan när jag tog upp andra delen i Grisha-trilogin, men sedan hittade jag inte tredje delen på biblioteket... Andra gånger, som nu, sitter jag här med femte boken i The mortal instruments och läste första boken för nära två år sedan... Och jag tycker varje gång att det är jobbigt att inte hänga med från början...

Något annat som är jobbigt med bokserier är när man börjar läsa en serie, som man inte riktigt gillar. Ändå vill man ofta veta vad som ska hända, och kommer därför fortsätta läsa serien, trots att man inte riktigt gillar den. Vilket slöseri! Läsa böcker man inte riktigt gillar. Fast det händer ganska ofta, och någonstans hoppas man ju att serien ska bli bättre, eller så vill man bara lyckas avsluta den. Det här händer faktiskt mig med Razorland-trilogin just nu. Jag har gett två böcker en chans, men är inte imponerad. Ändå fortsätter jag läsa, bara för att jag ju har börjat... Logiskt? Nja...

Nu tänkte jag faktiskt göra en liten lista och något av ett löfte till mig själv. Här är tio serier jag ska avsluta så fort som möjligt. Jag valde att bara ta med serier vars alla böcker finns utgivna, för annars blir det ju svårt. Tal inom parentes är antal lästa böcker i serien. Från lägsta prioritet till högsta prioritet:





10. Den femte vågen av Rick Yancey * (2/3)

9. Lynburn Legacy-trilogin av Sarah Rees Brennan (1/3) **

8. En mördares anteckningar/The Murder Notebooks av Anne Cassidy (2/4) **



7. The lunar chronicles av Marissa Meyer (3/4) *

6. Fallen ängel av Becca Fitzpatrick (1/4)

5. Harry Potter av J. K. Rowling (3/8)



4. The Mortal Instruments av Cassandra Clare (4/6)

3. Grisha-trilogin av Leigh Bardugo (2/3)

2. Razorland-trilogin av Ann Aguirre (2/3)



1. Me before You av Jojo Moyes (1/2)


* Den sista boken har inte översatts till svenska än, och jag kommer vänta på det.
** Jag tänkte läsa klart serien på engelska vid tillfälle, då den inte tycks översättas klart...


2 kommentarer:

  1. Haha igenkänningsfaktor 100! Inte aaalls bara du! Har själv massor med serier att avsluta OCH börja läsa. Har liksom flera hela serier står olästa hemma :/ Skulle själv verkligen behöva göra ett sånt här inlägg - tack för tipset! Kram kram <3

    SvaraRadera
  2. Skönt att höra! Började nästan undra om det bara är jag som lyckas krångla ihop det så... Men nu vet jag! Själv har jag inte så många varken serier eller böcker hemma, så då blir det ännu svårare att komma till skott och läsa dem...

    Kul att du gillade inlägget! Kramar till dig med!!

    SvaraRadera

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)