torsdag 1 september 2016

"Etthundra mil"

Av Jojo Moyes 

Förlag: Printz publishing
Utgivningsår: 2014 (Engelska) 2015 (Svenska)
Antal sidor (Med eventuellt efterord/tack): 384 st
Åldersgrupp (Enligt mig): Vuxna, men även tonåringar
Serie: -
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: The One Plus One
Annat: Läst som pocket

Handling: Jess Thomas liv suger. Hennes man har stuckit och hon tvingas ha dubbla jobb för att försörja sina två barn. Styvsonen Nicky kommer ständigt hem från den ruffa kommunala skolan med nya blåmärken, och stänger in sig med datorn på sitt rum. Dottern Tanzie är lite av ett mattegeni, men när hon erbjuds en plats på en trevlig privatskola räcker pengarna inte till. Om hon inte kan vinna första pris i Skottlands matematikolympiad? Men Jess har varken bil eller pengar till tågbiljetter. 

IT-miljonären Ed, med ett eget kaotiskt förflutet, blir av en tillfällighet deras riddare i skinande rustning. När han erbjuder sig att köra den lilla familjen, inklusive illaluktande hunden Norman, tvärsigenom England till Skottland är det hans första osjälviska gärning på åratal - kanske någonsin. Men kommer de att hinna? Och om de gör det - kommer deras problem att vara över?
-Handling från Bokus.se

Omdöme: Jag förväntade mig inte att Etthundra mil skulle vara i närheten av Livet efter dig. Och efter en mindre professionell och ganska rörig början hade jag gett upp de tankarna helt. Man överrumplades av information och kastades in direkt i handlingen, och jag trodde aldrig jag skulle hänga med. Men så hände något, och jag älskade plötsligt boken.

Citatet "Resan är målet" beskriver Jojo Moyes böcker bra, för även om man kan gissa hur det ska sluta är det spännande att se hur de ska komma dit, och det är det unika. Det sker så mycket oväntat och man känner sig verkligen som en i gänget. Att läsa om en road-trip är dessutom så härligt! Och Jojo Moyes sätt att skriva om kärlek är speciellt på många sätt.

Flera gånger under bokens gång kommer jag på mig själv med att glömma bort bokens verklighet. Jojo Moyes är en skicklig författare, för hon lyckas få inte bara Jess, utan även mig att glömma det dåliga där under bilresan och sedan kommer verkligheten tillbaka och jag undrar hur det gick till. Hur kunde jag glömma? Men jag blir så imponerad!

Jojo Moyes språk är komplext och sticker ut. Hon skriver på ett invecklat och proffesionellt sätt, men det blir ändå enkelt och naturligt. Allt väger precis lika, och det är skickligt. Hon väljer intressanta ämnen och levererar dem ibland försiktigt och ibland bara konstaterande och det är så härligt! Humor varvas med sorg utan att det fråntar boken dess trovärdighet. 

Vi får läsa om en fyra helt olika personer. Två vuxna som är varandras raka motsatser och två barn i olika åldrar och med olika ambitioner. Det är för mig ett mysterium hur man kan sätta sig in i de här rollerna så bra att man får ett resultat trovärdigt som det här. För det känns aldrig falskt, utan allt är välgjort och känns äkta. Det är helt otroligt. 

Jag älskar Jess attityd. Hon påminner om Lou, men hennes situation är en helt annan. Trots allt gillar jag även Ed. Han är speciell och gör mycket till boken. Det finns så många roliga situationer och dialoger mellan de här två, och jag verkligen älskar deras relation. Och barnen och Norman gör ju också sitt till! Hela bilresan var verkligen så rolig och mysig. 

Etthundra mil kunde inte bli lika bra som succén Livet efter dig, och det insåg Jojo Moyes också. Därför har hon skrivit en helt annorlunda bok, och även det bemästrar hon. Hon väljer intressanta ämnen och mixar feel-good med allvar utan att det blir konstigt. Språket är unikt och imponerande på många sätt. Jojo moyes har en unik förmåga att sätta sig in i olika personers situationer och hon skapar inspirernade relationer som förvånar och ger glädje. 

Betyg:
   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)