söndag 2 oktober 2016

Böcker i oktober + Min läslista

Andra oktober, hörni. Redan? Nu får vi väl ändå säga att det är höst på riktigt. Det har varit några riktigt blåsiga och regniga dagar här, men lite mysigt är det ändå. Jag sover alltid så himla gott i sådant här väder! Nu när det är ny månad tänkte jag skriva lite om månadens bokutgivning. 

Tyvärr har jag bara hittat några böcker jag är uppriktigt intresserad av (då vissa kommer enbart på engelska...), men desto fler böcker finns det jag vill läsa just nu. Några följde med hem från mässan förra helgen, och jag har även köpt och lånat lite annat. Så i slutet av inlägget får ni de fem böcker som ligger högst upp på min läslista just nu. 

4 oktober: 


"Replica" av Lauren Oliver
En ny bok av Lauren Oliver, dock på engelska. Egentligen vet jag inte så mycket mer än att det är som en "dubbelbok". Man läser först till mitten och sedan vänder man och läser från andra hållet. Dock ges den bara ut på engelska än så länge... Men sjukt vackert omslag!

12 oktober:

"Högt spel" av Leigh Bardugo
Hur kan jag ha missat att Leigh Bardugos andra serie nu börjar översättas till svenska?! Jag är riktigt sugen på den här boken. Den låter riktigt spännande och speciell, och jag beundrar verkligen Leigh Bardugo som författare. Hon skriver så behagligt. Så roligt att Gilla Böcker väljer att ge ut den här serien också! Och sjukt fint omslag. 

13 oktober:

"Midnight star" av Marie Lu
Jag läste precis ut andra boken i trilogin, och nu känner jag mest för att avsluta serien. Men med tanke på de nästan två veckor det tog att läsa ut tvåan på svenska ska jag nog vänta på översättningen. 

17 oktober:

"Let it snow" av John Green, Maureen Johnson, Lauren Myracle
Jag har länge funderat på att läsa den här boken på engelska, men nu kommer den faktiskt på svenska. Den kommer nog passa riktigt bra i jul, för den låter verkigen mysig. Men vi får se om jag väljer att läsa på svenska eller engelska.

18 oktober:

"The twelve days of Dash and Lily" av Rachel Cohn & David Levithan
Springer jag någon gång på den här boken ska den helt klart läsas. Jag tyckte boken innan var så himla mysig att läsa, och jag verkligen älskar både Dash och Lily. Så vi får se om jag hinner med den här! 

25 oktober:

"Maze runner: Dödlig kod" av James Dashner
Femte boken i Maze runner-serien. Ibland blir det lite för mycket med dessa böcker, men de är samtidigt riktigt bra. Så smarta och utvecklade, och det ligger verkligen mycket jobb bakom allt, vilket jag beundrar författaren för.







Topp 5 - Böcker på min läslista just nu 

5. Sedan du försvann av Morgan Mattson 

4. Tårar i havet av Ruta Sepetys

3. Stanna av Flora Wiström

2. Eliten av Kiera Cass

1. Ingenting och allting av Nicola Yoon




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)