torsdag 13 april 2017

"Att skriva på svenska var en utmaning" - Intervju med Joseph A. Davis

Joseph A. Davis är just nu aktuell med fantasyromanen "Markus av Trolyrien". Här kan ni läsa mer om Joseph och boken och här kan ni läsa min recension på boken, och om ni inte redan läst boken tycker jag verkligen att ni ska göra det! Jag fick möjlighet att göra en liten intervju med Joseph och här är resultatet av den!

Beskriv Markus av Trolyrien med en mening!
Markus av Trolyrien är en verklighetsbaserad fantasyroman om en skadad tonårskille som blir en motvillig hjälte i en värld där det absurda är vardag.

Vad är det roligaste med att vara författare och att skriva fantasy?
Att bjuda in folk till en värld som jag har skapat och se att de blir lyckliga där. När jag hör att någon har läst boken och njutit av den blir jag glad. Jag pratade med en tioårig pojke för ett par dagar sedan, och han sa att han hade läst Markus av Trolyrien tre gånger. Det var en otrolig känsla att tänka hur mycket glädje han måste ha fått av min lilla bok om han ville kliva in i den så många gånger.

Vad inspireras du av när du skriver?
Livserfarenheter. Kulturkrockar. Läsmaterial som har berört mig på olika sätt: H.C. Andersens sagor, Discworld, tidningen, Tusen och en natt, Bibeln. Promenader i skogen. Det absurda i vardagslivet.

Vad var det svåraste med att skriva Markus av Trolyrien?
Att våga tro på boken. Markus av Trolyrien är den första boken jag har skrivit på svenska -- jag har engelska som modersmål och har lärt mig svenska ganska sent i livet (som vuxen). Att skriva på svenska var en utmaning, och under hela processen var det en ständig brottningskamp att tro att boken skulle kunna bli bra.

Hur lång tid tog boken att skriva och hur gick arbetsprocessen till?
Boken är skriven i tre delar. Den första delen (kapitel 1-18 samt ett borttaget kapitel 19) skrevs ett kapitel i taget som högläsningsmaterial för en ung vän som låg på sjukhuset efter en svår skidolycka. (Det är en del av det jag menade med verklighetsbaserad fantasy -- huvudkaraktären är baserad på honom.) Jag minns inte hur lång tid det tog, kanske två månader? Sedan skickade jag manuset till ett förlag för lektörsläsning. Tanken var inte att de skulle ge ut Markus av Trolyrien utan snarare att de skulle läsa den och ge kritik så att jag kunde lära mig att skriva bättre på svenska. Under lektörsläsningen kom förlaget ändå fram till att de ville ge ut boken. Det enda problemet var att de tyckte att den var för kort. Alltså fick jag skriva del 2 och del 3, och förlaget gav ut alla tre i en bok. Totalt sett tog skrivandet kanske 6 månader. Sedan tog redigeringen och resten av utgivningsprocessen minst 6 månader till.

Markus av Trolyrien är en sådan där bok som passar för alla åldrar - Var det också tanken när du skrev och i så fall, hur lyckas man med det?
Jag är glad att du tycker att den passar för alla åldrar. :-) Läsare från 9 år till pensionär har fått mycket glädje av boken, men egentligen var min första målgrupp en enda sängliggande femtonåring. Tanken var att boken skulle vara ett lättsamt och roligt tidsfördriv för honom och ge honom lite glädje och hopp i den långa och svåra återhämtningsprocessen.

Vilket är ditt bästa skrivtips?
Joseph A. Davis
Ta promenader. Håll ögonen öppna och ställ frågor. Till exempel: om du är ute i skogen och hittar en borttappad vante, låt frågorna flöda fritt: "Vem tappade den här vanten? Och varför? Den är ganska liten -- kan ägaren vara en alvprinsessa? Kan hon ha tappat den avsiktligt för att markera det som ligger begravd under den..." Osv, osv. Skriv ner dina svar i ett block och låt dem mogna under flera promenader tills du har en huvudkaraktär med ett tydligt mål. Då kan du bestämma dig om hon ska uppnå målet eller inte, och då har du en berättelse.

Har du något boktips för ungdomar?
Min genre är fantasy, och då måste jag säga Narniaböckerna. Jag har hört att de svenska översättningarna kan vara lite svårlästa på grund av gammalt språk, men det är värt mödan. Det ligger gömda skatter i de böckerna, om man är villig att gräva lite.

Och den viktigaste frågan - Kommer det en uppföljare?
Vad roligt att du frågar! Uppföljaren är redan skriven och kommer ut till hösten. Nyheter om den kommer på bokens facebooksida: facebook.com/josephdavisbooks

Tack, Joseph, för att du ställde upp på intervjun. Tack också för en imponerande bok, intressanta svar och bra skriv- och boktips! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)