tisdag 27 juni 2017

"Vända världen rätt"

Av Jennifer Niven

Förlag: Gilla Böcker
Utgivningsår: 2016/2017
Antal sidor (Med eventuellt efterord/tack): 461 st 
Åldersgrupp (Enligt mig): 13+
Serie: -
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Holding Up the Universe
Annat: 

Handling: Alla tror att de känner Libby, hon som en gång utnämndes till Amerikas fetaste tonåring. Men har någon sett förbi hennes kropp till personen inuti? När hon nu börjar skolan igen efter år av hemundervisning, ska hon visa alla vem hon är - någon som gör precis vad hon vill. Alla tror att de känner Jack också. Kaxiga Jack, som ändå alltid håller sig väl med alla. Det ingen vet är att Jack är ansiktsblind, han känner inte ens igen sina egna bröder. Och han intalar sig att ingen behöver veta hans hemlighet - bara han håller alla på avstånd. Sedan träffar han Libby.
-Handling från Bokus.se

Omdöme: Tänk er en hamburgare. En helt vanlig hamburgare, med lök, gurka, ketchup och senap. Men så lägger ni till några lite mer ovanliga saker - kanske en bit halloumi och barbecuesås. Och vips så har hamburgaren blivit lite mer speciell och lyxig. Fast det är ju fortfarande bara en hamburgare och barbecuesåsen känns ju inte i varje tugga. Det är Vända världen rätt. En vanlig, amerikansk ungdomsbok, med vissa fantastiska inslag. 

Efter att ha läst Som stjärnor i natten kan jag inte uppskatta Vända världen rätt på det sätt som den är värd. För det tyvärr är en besvikelse efter Jennifer Nivens tidigare succé. Det är på många sätt en stereotyp ungdomsbok, utspelad i en stereotyp värld och det gör läsningen trist och ensidig. Relationer och händelseutvecklingen känns som tagen ur vilken bok som helst och det blir inte bra, även om saker och ting för den skull inte är dåliga.

De är bara för vanliga och för alldagliga för att boken ska kännas läsvärd. Och saker är lätta att förutsäga, vilket också gör läsningen tråkig och till en besvikelse. Räddningen är budskapet, som är fint och unikt, fast ändå lite för simpelt i sättet det framförs på. Nivens tidigare bok har ett unikt djup, och det finner jag aldrig här, och då räcker inte ett fint och viktigt budskap för att väga upp en i allmänhet alldeles för vanlig och typisk ungdomsroman.

Jag hade även vissa problem med händelseutvecklingen. Jag tycker att Libby och Jacks relation gick alldeles för snabbt fram. Startsträckan var lite för lång, och sedan gick allt alldeles för snabbt. Det förtog lite av det realistiska i boken, då deras relation snabbt kändes overklig. Men visst, de har något speciellt i och med ansiktsblindheten och att Libby är den enda som vet, så kanske är det något man bara får köpa. Men ändå - lite snabbt gick det. 

Den ovanliga sjukdomen prosopganosi och det faktum att Libby på grund av sin storlek satt fast i sitt hus är ju absolut två ytterst unika inslag. Det är dessutom två väldigt intressanta inslag - särskilt ansiktsblindheten, då det är något jag aldrig tidigare läst om. Jag tycker även att historierna bakom är intressanta och välgjorda och fördjupar boken något, men samtidigt känns de som två lite väl drastiska saker att ta till för att skapa något unikt. 

Språket är dock fantastiskt. Jennifer Niven skriver oftast varannat kapitel ur Libbys och varannat kapitel ur Jacks perspektiv, och det gör berättelsen intressantare att följa. Vi får ta del av två personers väldigt olika liv och deras tankar när deras vägar korsar varandras. Både Libby och Jack är fantastiska berättarröster, och tack vare dem flyter boken på bra. Språket är enkelt och ungdomligt, men också djupt och detaljerat, allt i en bra blandning.

Som ni kanske redan förstått är det nu jag kommer lovprisa karaktärerna. För de är inte bara fantastiska berättare, utan också så underbara människor. Utan dem vet jag inte om jag hade tyckt boken var läsvärd över huvud taget. Libby är en fantastisk förebild. Hon låter ingenting hindra henne i sina drömmar och hon låter sig inte nedslås av andras ord. Hon är så stark och så klok och får en att tvivla på och glömma allt gällande stereotyper. 

Och Jack. Jag blir så fascinerad av hans sjukdom - prosopagnosi. Det är ju hemskt, men jag har så svårt att förstå hur ett liv som ansiktsblind faktiskt är. Jag beundrar Jack för hur han löser situationen och alltid lyckats dölja för alla att han har sjukdomen. Och jag älskar honom för de sidor han visar mot sin lillebror. Jag gillar hur mycket Jack förändras under bokens gång, och även han förstärker budskapet kring stereotyper på ett intressant sätt.

Vända världen rätt är en besvikelse efter att ha läst Nivens tidigare succé. Det är en helt vanlig ungdomsroman och det gör den tråkig. Något unikt behövdes! Budskapet är räddningen. Det är viktigt, intressant och lärorikt. Men boken är ganska orealistisk och förutsägbar. Språket är dock underbart och Libby och Jack är fantastiska som berättare och personer. Men guldkornen är för få för att väga upp besvikelsen över alldagligheten. 

Betyg: 
    

5 kommentarer:

  1. Typ så här tänker jag också efter att ja kommit knappt halvvägs. Förutom att jag ej fallit för karaktärerna än, men det kanske kommer :) och tänker att den ändå har möjlighet att växa hos mig pga tycker den hittills varit rätt bra ändå men om det inte blir bättre så. ...

    SvaraRadera
  2. Skönt att det inte bara är jag, haha! Nej, men jag tror inte att jag klickade med varken Libby eller Jack förrän närmare slutet, så kanske kommer det! Hoppas att den hinner växa lite i dina ögon, för man vill ju tycka om böcker! Är ju dock svårt när de gör en besviken och jag kände verkligen att det här inte ens var i närheten av Som stjärnor i natten, tyvärr... Men det blir åtminstone lite bättre närmare slutet - enligt mig i alla fall! :)

    SvaraRadera
  3. hej jag har precis läst ut boken och håller med om recensionen men eftersom jag inte läser så jätte mycket i vanliga fall (tyvärr) så undrar jag vilken av de "klassiska" roman böckerna skulle du koppla till denna ? för att hitta likheter mellan böckerna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är ledsen, men jag kan faktiskt inte hjälpa dig. Jag har inte läst några klassiska verk så jag vet inte. Kanske kan du fråga din lärare (antar att det gäller en skoluppgift?) om hjälp, alternativt någon på ett bibliotek?

      Radera
    2. okej tack så jätte mycket ändå och japp det var till en skoluppgift haha

      Radera

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)