söndag 20 augusti 2017

Svartlistad

Recensionen kan innehålla spoilers från tidigare delar 

Svartlistad är uppföljaren till Alyson Noëls Rivalerna, den inledande boken i serien Beautiful Idols som utspelar sig bland toppskiktet av Hollywood-kändisarna. Det är en välordnad värld där allt ska se bra och glamoröst ut, men sanningen är i själva verket ofta en helt annan. Ambitiösa journalister söker ständigt nya scoop för att klättra uppåt i rang och när den hetaste kändisen av dem alla - Madison Brooks - försvinner får pressen mer än någonsin att göra.

Det enda spåret är en klänning med Madisons blod på och den sätter Aster Armipour i fängelse i väntan på en dom som kan ge henne dödsstraff. Men Aster är oskyldig och när hon blir utsläppt mot borgen börjar hon tillsammans med Layla, Tommy och Ryan, Madisons tidigare pojkvän, söka efter den verklige skyldige. Men i deras sökande hittar de en bakgrundshistoria som Madison kämpat hela sitt liv med att dölja, och de vet inte längre vem de kan lita på och frågetecknen blir bara flera. Samtidigt börjar hotbrev komma och Asters rättegång närmar sig...

Men det var flickans ögon som förhäxa Layla. De var så intensiva, så anslående, så häpnadsväckande välbekanta att det nästan var omöjligt att slita blicken ifrån dem.
   Hastigt lade hon ner asken i handväskan, reste sig från skrivbordet och skyndade mot utgången. Medveten om Emersons blickar som kändes som ett brännjärn mot bakhuvudet, klämde hon fast mobiltelefonen mellan axeln och örat och sa med låg röst: ”Vi måste träffas. Jag tror att jag just har hittat vår första ledtråd.”
S. 23

* * *

Det här är en sådan där bok som inte direkt är dålig, utan egentligen ganska bra, men som man ändå inte riktigt kan säga så mycket om. För jag känner nästan ingenting när jag läser. Jag blir inte engagerad i karaktärernas öden och jag har svårt att hänga med i boken, just för att jag inte riktigt känner något. Och det är nog det värsta scenariot att hamna i. Nog för att det är illa om man avskyr en bok, men då känner man ju faktiskt något. Här vet jag inte riktigt vad jag tycker och tänker, och jag minns inte riktigt vad jag just läst...

En stor del i det hela kan vara att boken är ganska så händelselös, och ja, helt enkelt trist. Det händer inte så mycket, utan den här andra delen i serien känns mest som en transportsträcka mot lite mer action och händelserika delar, vilket ju är synd. Själva ämnet - Hollywoods kändiselit - är intressant och jag gillar idén skarpt, för den liknar inget jag tidigare läst. Det är dessutom en väldigt fascinerande värld Noël byggt upp, kring PR, marknadsföring av nattklubbar och kändisskap.

Jag är glad att den här boken till skillnad från sin föregångare inte är lika fullproppad med nattklubbar och liknande, för det tog över förra boken lite för mycket. Här blev det istället lite mer fokus på relationer, även om det egentligen, som sagt, inte känns som att boken handlade om någonting. 

Språket uppskattas dock! Man får följa fem personers perspektiv, och det ger lite mer action och driv, även om det självklart fortfarande råder en viss brist på den varan. Att inte bara läsa ur en persons perspektiv gör dock boken intressant, för det är fem väldigt olika personer i fem väldigt olika situationer, men som på olika sätt kopplas till varandra. Att följa utvecklingen av en relation från de båda parternas skilda syn på saken är intressant, om än inget nytt. 

Karaktärer finns det ganska gott om och även om jag inte riktigt fastnar för någon så är de flesta intressanta. Layla, Tommy och Aster kommer från helt skilda världar och är mycket olika, men ändå passar de ihop. Varför Mateo blev en av huvudpersonerna i den här boken förstår jag dock inte, men kanske får man en förklaring i framtiden? Ira Redman är en annan intressant karaktär och det är nog han och Madison som är mest lyckade. Noël framställer honom verkligen som en rik natklubbsägare och hela hans personlighet bara andas hans yrke, vilket är bra gjort.

Noël har även lyckats med att bygga upp Madisons karaktär. Hon har gett henne ett väldigt speciellt, men ytterst intressant förflutet och jag gillar storyn bakom dagens Madison. Det är en ganska overklig men ändå fascinerande historia som byggts upp, och jag hoppas att den får en större och mer mystisk utveckling i kommande bok, för det är där jag fastnar. Resten känns egentligen ganska oviktigt, men det är just Madisons historia som får mig att återvända till Beautiful Idols och jag hoppas få mer av den.  

Svartlistad är en värdig uppföljare, men inte så mycket mer. Det är en ganska tråkig bok, då det inte händer så mycket. Det känns mest som en transportsträcka och jag saknar att bli engagerad och medryckt som läsare. Jag gillar dock att relationer och karaktärers utveckling får mer utrymme än i boken innan, och mysteriet kring Madison Brooks trappas upp på ett väldigt tilltalande sätt som får en att längta efter mer... 

Betyg: 
    ☆ 

Författare: Alyson Noël
Förlag: HarperCollins Nordic
Utgivningsår: 2017 (original: 2017)
Antal sidor (Med eventuellt efterord/tack): 483 st (Inbunden: 333 st)
Åldersgrupp (Enligt mig): 13+
Serie: Beautiful Idols, Del 2
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Blacklist
Andra delar i serien: Rivalerna, *Untitled*
Annat: Läst som e-bok.

Länkar: 
Du hittar boken på Adlibris, Bokus och CDON

Boken i E-boksformat finns på Adlibris och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)