söndag 24 september 2017

Läsning - några frågor

Jag läste ett blogginlägg på Agnes bokblogg där Agnes svarade på frågor om böcker och läsning. Hon hittade från början tagen hos Flora Wiström, och nu tänkte jag också försöka mig på den! Gör det gärna du med!

Hur många böcker läser du på ett år?
Förra året läste jag 62 böcker och i år har jag satt målet 55 stycken, då jag tror att jag har mindre tid över nu. Faktum är dock att jag redan läst 51 böcker i år, så jag hamnar förhoppningsvis över 60 i år också. Fem böcker i månaden är ju inte så illa!

Läser du snabbt eller långsamt?
Jämför man med de flesta andra i min ålder läser jag nog relativt snabbt, vilket ju inte är så konstigt med tanke på hur mycket övning jag får! Enligt källor ska det faktiskt ta fjorton år av läsning om man läser en timme om dagen innan man blir en god läsare, så än är jag inte där!

Vad är den perfekta tjockleken på en bok?

Det beror mycket på vad det är för bok, men generellt sätt skulle jag säga att 350-400 sidor är det ultimata. 300 sidor går an, men mycket mindre är för kort, och mer än 450 sidor är oftast lite långt. Undantag som Harry Potter finns ju dock - det handlar för min del mest om hur lång boken känns.

Var får du tag i dina böcker?

Jag lånar de flesta på biblioteket och en del får jag som recensionsexemplar. Andra köper jag, och numera läser jag också en hel del e-böcker, då jag hittade ett bra erbjudande om en provperiod på en e-bokstjänst!

Hur håller du koll på de böcker du har läst?

Sedan förra året använder jag Goodreads, och det fungerar superbra! Parallellt med det har jag också en lista i mobilen och datorn, men där håller jag mest ordning på min "Att läsa-lista" och bockar av de böcker som jag läst. Tidigare höll jag enbart koll på vad jag läst med hjälp av mina recensioner och listor på bloggen, och det höll sådär när jag glömde bort att lägga in böcker... Goodreads är i alla fall smidigt!

Inbunden eller pocket?

Inbunden, nästan alla dagar i veckan. Förutom under semester och resor, för då är det perfekt att slänga ner en pocket i väskan! Har dock börjat läsa fler och fler e-böcker, så nu är det nog det jag föredrar under resor, för det blir ännu smidigare. Förutsatt att det inte är solsemester, för det är svårt att se skärmen i solljus, och då är pocketböcker perfekta! Men i övrigt är inbundna böcker oftast finast. Är det en 1000-sidig bok är dock pocket att föredra, så slipper man den statiska armträningen!

Vilken genre läser du oftast?

Jag läser oftast verklighetstrogna böcker om, ja, livet. Contemporary, skulle man nog kunna säga. Efter det är det nog dystopier eller fantasy. Är nog de vanligaste genrerna med störst utbud, så kanske inte är så konstigt.

Läser du flera böcker åt gången?

Tidigare gjorde jag det inte, men numera gör jag alltid det. Det är främst för att jag läser e-böcker också, och det gör jag parallellt med fysiska böcker. Då har jag en bok hemma och slipper släpa med den till skolan eller var jag nu befinner mig, och kan läsa på mobilen där istället. Just nu läser jag faktiskt fyra böcker - två e-böcker, varav en riktigt seg, ett recensionsexemplar och en bok för skolan. Kanske inte att rekommendera, men samtidigt skönt att alltid ha en bok till hands och kunna alternera lite.

Att läsa högt, vad tycker du om att göra det?

Det är mysigt, om det finns någon som vill lyssna! Det är ju också bra träning att läsa högt, men det är inget jag brukar göra, åtminstone inte ur böcker. Men jag gillar att läsa högt, för det är roligt att leva sig in i texten och använda olika tonlägen och röster när olika personer pratar.

Vilken bok läser du just nu?
Inte vilken, utan vilka, som sagt. Med skolan läser jag Hon går genom tavlan ut ur bilden av Johanna Nilsson. Den är 21 år gammal och jag ogillar språket, men den känns ändå viktig, och kanske kommer den sig snart. Sedan läser jag Mica - dotter av Solfolket av Anders Jacobsson. Så roligt att han kommer med en fantasyroman! 

På mobilen läser jag just nu aktivt Handbok för ett begagnat hjärta av Tamsyn Murray, och den är bra hittills. Jag läser också Gökens rop, även om jag tagit en liten paus där. Den är skriven av J. K. Rowling under annat pseudonym, och är den första av tre deckare. Dessvärre är den ganska seg...

Avslutar du böcker halvvägs?

Om man ska vara petig är svaret nej. Har jag väl kommit halvvägs avslutar jag sällan en bok, för då är det ju liksom mindre än vad jag redan plågat mig igenom kvar, och då kan jag ju lika gärna kämpa vidare! Men visst avslutar jag böcker jag påbörjat, men då vanligen ganska snabbt. Kanske efter en tredjedel eller så, för redan då har jag ofta fått en känsla om språk och stil. Och det är ju värdelöst att traggla sig igenom dåliga böcker när jag har cirka 50 andra böcker jag bara måste hinna läsa!

I vilka situationer läser du oftast?

Det är mycket trafik på morgonen så jag måste åka tidigt till skolan för att ta mig fram på den enda vägen ut ur mitt område, där det är lång kö från ca 7.40, trots att jag börjar 8.20. Så antingen blir jag sen, eller så är jag där 7.50. Då passar jag på att läsa lite, och har jag långa håltimmar och inget att plugga brukar jag också läsa. Och har jag bara en minut över tar jag fram en e-bok. Sedan läser jag alltid på kvällarna innan jag somnar, och gärna till frukost på sovmorgnar. Och när som helst då jag inte har något annat jag måste göra! 

Vilka böcker är de bästa du har läst på senaste tiden?

Jag läste nyligen ut Emma Johanssons debut Papperssjälar, och den var fantastisk. Så oväntad, och i klass med många amerikanska bestsellers, vilket är häftigt. Jag har också läst uppföljaren till Stephanie Tromlys Det är dags att inte freaka ut, och den höll helt klart måttet och var alltså riktigt bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)