onsdag 4 oktober 2017

Bokmässan 2017!

Hej på er! Årets mest efterlängtade helg är förbi, och jag tänkte nu ta med er på min bokmässa 2017! Jag har varit ganska flitig med kameran, så tanken är bilder som följs av lite lagom med text!


Fredag:


Jag vaknade med feber och halsont, men man kan ju inte missa det man längtat efter i flera månader! Tåget gick 9.14 och ombord fick alla resenärer en stor himla påse från Piratförlaget med reklam och en pocketbok. Och den där klumpiga bagen tvingades alla att ta med sig av tåget, trots att ingen bad om den! 




När vi kom fram navigerade vi oss till Vapiano, där vi åt lunch. Tog faktiskt ingen bild på lunchen, för pastan var ful och trasig och det var ganska dålig smak på maten. Den här chilibiten fastnade dock på bild, för jag stoppade den i munnen och den nästan dödade min tunga och mina läppar, trots att jag inte ens tuggade på den! Läskigt...



Alltid ett äventyr med spårvagnar, men vi kom fram till mässan strax innan två. Första scenprogrammet jag ville gå på var med Angie Thomas, men alla hennes framföranden var tyvärr inställda. Så istället gick vi runt och bara njöt!



Hos Pärlan förlag såg jag att jag hamnat på baksidan av Verarnas drottning! Så roligt!



Jag lyssnade på Sara Bergmark Elfgren om Norra latin som utkommer i oktober.




Vi gick på en intervju med Johanna Lindbäck och Jennifer Niven och jag blev sugen på att läsa Johanna Lindbäcks nya bok! Jennifer Niven pratade bland annat om hur alla sa till henne att hon aldrig skulle kunna bli författare, och hur fel de hade. 



Anna x3 (Ahlund, Arvidsson och Jakobsson Lund) pratade om hur de hjälper varandra i sitt skrivande och om hur en bok blir till. Ahlund berättade att hon trodde att hon var klar vid utkast fem, men den utgivna boken är det artonde, och Jakobsson Lund tog bort mer en 1000 "det" i början av meningar och Arvidsson fick rådet att radera en hel del "..." i dialoger. Det låter så himla roligt att vara författare, så nu är jag sugen på att skriva något! Mötte även Agnes från Agnes bokblogg!



Vi provsmakade glass med kanderad chili, och det var gott om än väldigt starkt. 




Jag hängde en stund vid Biblioteks- och berättarscenen och lyssnade på bland annat Nina Grøntvedt, Johan Ehn och Elin Säfström. Det var roligt att träffa henne, för hon var så härlig! Och vilket hår! Träffade även Elvira från Världarna jag lever i!


Av en slump hamnade vi i en radiodirektsändning av "Lantzkampen", och det var riktigt roligt att lyssna på och vara med. Där blev vi kvar ända till stängning.



Vi åt god middag bestående av salladsbuffé, bakad potatis och fläskfilé för min del.



En liten promenad senare kom vi till hotellet och det fina rummet. 


Lördag:



Tidig uppstigning och sedan lyxig hotellfrukost! Så gott! På bilden längst ner syns de glutenfria pannkakorna, även kända som "grädde och sylt"! Men det fanns mycket annat gott för en frukostälskare som jag.


Vi kom till mässan och de släppte in redan långt innan öppning, kanske på grund av det som skulle ske i närheten... Så vi kikade runt på böcker ett tag. (Såklart?! Haha!)


Vi tittade på Jessica Frej som lagade mat i kockteatern och efter provsmakning köpte jag två av hennes böcker, däribland hennes nya bok Supergott & supersnabbt. 


Vi lyssnade på underbara Elaine Eksvärd. Hon är en fantastisk talare, och så rolig att lyssna på! Verkligen en förebild! Hon pratade om sin bok och allt mellan himmel och jord. 


Debutanten Agnes Lindström pratade med sin förläggare om hur Hata Gustavsberg kom till. Där ingick bara en månads (!) intensivt skrivande och mindre utpressning mot förlaget!


Följde efter Agnes Lindström till Bonniers monter där hon pratade tillsammans med Maria Frensborg och Moa Herngren på temat feminism i ungdomsboken. Intressant!


Jag köpte Agnes och Marias böcker och fick dem signerade. Marias bok hade jag inte tänkt köpa, men hon var så härlig och rolig att lyssna på att jag blev övertygad!


Den traditionsenliga caesarsalladen utan brödkrutonger, då det är det bästa glutenfria som finns att äta. 85 kronor för sallad, lite kyckling, bacon och parmesan och två små tomater...


Sprang förbi Emma Johansson mitt i en intervju!


Malin Persson Giolito om succén med Störst av allt och hur det är att skriva om något så hemskt som en skolskjutning. Hon sa även att det inte var viktigt att gilla huvudpersonen Maja, så länge man kände någonting, och precis så kände jag när jag läste! Intressant!


Tack så mycket, och jag kommer helt klart!

Därefter väntade en lång promenad med tunga kassar mot stationen då all kommunikation var avstängd på grund av kaoset som rådde. Vi hörde dock sedan att vissa blivit instängda på mässan då det inte var säkert utanför, så vi hade nog tur ändå!


En fjuttig sallad till lunch, så det här var nödvändigt och ganska gott. Och hjälp vad törstig jag var! Hade nog inte druckit tillräckligt... 

Sedan väntade en jobbig tågresa, för usch, jag avskyr att åka. Spelar ingen roll vad det är och när man ätit dåligt och konstigt är det inte kul, för jag blir lätt illamående. Hann dock läsa ut Handbok för ett begagnat hjärta som jag hade med som e-bok.

Det jag fick med mig hem:

 

Ja, det blev tre kassar med hem, och då var jag ändå måttfull. Måste dock investera i en ny bokhylla snarast!


Jag fick tre recensionsexemplar från Pärlan förlag, vilka jag tackar ödmjukt för! Dels Verarnas drottning som jag annars skulle fått skickad, men också bonusarna Tidsboken och Andekrigare. Ska bli spännande att läsa! Tack, tack!


Två signerade kokböcker av Jessica Frej med enkla och spännande recept! 


Agnes Lindströms debut Hata Gustavsberg och Maria Frensborgs Mina smala axlars längtan, båda signerade!

* * *

Ja, det har varit två intensiva och händelserika dagar i Göteborg, särskilt då jag varit halvsjuk hela helgen... Det blev ju även lite speciellt i och med alla oroligheter. Bland annat gick de igenom ens väskor innan man kom in på mässan, och det kändes tryggt, men ändå hemskt att det behövs. I övrigt är nog det här den bästa mässan hittills. Jag har lyssnat på så mycket spännande intervjuer och framföranden och blivit inspirerad och sugen på att både läsa särskilda böcker och skriva något eget!


6 kommentarer:

  1. Ser ut som du haft en bra mässa! Det var kul att ses lite hastigt, hoppas vi ses något framöver! <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, verkligen! Jag hoppas också att vi ses, och det är ju inte alls omöjligt! :D

      Radera
  2. Det är en stor glädje att läsa om dina äventyr på Bokmässan. Tyvärr kunde jag inte närvara själv -- kanske nästa år. Bra att se att du fick ditt recensionsexemplar av Verarnas drottning. Min förhoppning var ju att ni skulle få det lite tidigare, men jag förstår att de på förlaget har haft fullt upp med förberedelser inför mässan. Det måste ha varit ett roligt ögonblick när de upptäckte att det var du som hade skrivit blurben på bokens baksida!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du gillar inlägget, och hoppas att vi ses där nästa år! Ja, det var riktigt kul att se att jag blev citerad på boken, så tack så mycket för att du föreslog mig till förlaget!

      //Lexie :)

      Radera
  3. Trodde jag kommenterade här, men det kanske flöt bort i cyberspace (som det hette på min tid). Det var så kul att få träffa dig, även om det gick väldigt fort p.g.a. orubbliga tågtider. Rolig bild på dig och mig - jag har liksom hakat mig fast på din rygg som en glad och lite sned XL-ryggsäck😊

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så roligt att träffas! Hoppas du hann hem till treåringen din i tid! :) Och riktigt bra beskrivning av bilden - kunde inte sagt det bättre själv! ;D

      //Lexie

      Radera

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)