torsdag 26 oktober 2017

Down under

Down under är Johan Ehns debutroman och det är en till stor del självbiografisk roman. Året är 1987 och Jim är nitton år och påväg bort från sitt gamla liv som han förstörde helt. Till andra sidan jorden, närmare bestämt. När han kommer fram till Nya Zeeland blir han välkomnad "Down under" och han känner att nu börjar ett nytt liv där han kan vara vem han vill.

Men allt är inte så enkelt som han trott och när hans faster och farbror får veta vem han är blir han utslängd och plötsligt har han ingen. Jim måste ta sig fram i en helt okänd värld samtidigt som han tänker tillbaka på hur han förstörde allt i Sverige. Det blir en lärorik tid på andra sidan jorden, men kanske finns det ännu hopp och kanske är det inte "Down under" han hör hemma.

Sluta grubbla. Ta en paus. Please. För jag ska försvinna nu, lösas upp och byta skinn. Dra från allt. Jag ska klippa av och börja om någon annanstans. Någonstans långt, långt borta.
s. 8

* * *

Jag fick upp ögonen för den här boken först tack vare det vackra omslaget. Det är ett så snyggt och effektfullt omslag, och sedan är titeln också väldigt intressant. Och boken börjar väldigt spännande med ett brev från en okänd avsändare. Man blir direkt intresserad och vill veta vad som hänt och varför Jim väljer att fly till andra sidan jorden och Johan Ehn lyckas behålla min uppmärksamhet boken igenom.

Jag gillar idén till boken och handlingen är intressant och unik. Jag blir berörd av Jims berättelse, och när han blir utslängd från sina släktingar, alltså. Även fast det inte kom oväntat var det en scen som verkligen berörde och kändes så äkta, och den fick mig att känna så mycket. I övrigt känns dock boken ganska avlägsen för min del. Kanske beror det på att mitt liv är helt olikt Jims, och att jag därför får svårt att känna igen mig. Den kan också vara så att det är en bok som passar bättre till killar, även om alla kan få ut något av den.

Vad jag dock gillar är berättartekniken Ehn använder. Han skriver skickligt och smart när han varvar nutid med en dåtida berättelse som börjar för kanske tio år sedan och slutar i nutid. Det gör att man får bakgrundshistorian på ett väldigt intressant och naturligt sätt, och det gör boken lite bredare när den inte bara handlar om en enda sak.

Något jag dock har svårt för med språket är hur engelska och svenska varvas. Att skriva en bok på svenska där karaktärerna pratar engelska måste vara svårt, för det finns inget solklart sätt man gör det på. Här väljer man att ofta börja dialoger på engelska, för att sedan avsluta dem på engelska och för min del känns det fel. Samtidigt har boken en engelsk titel, så det finns nog en tanke bakom, men jag hade föredragit att det stod "sa han på engelska" i början, och sedan ingenting när det var uppenbart vilket språk det var. 

Efter bokens slut kommer en lång referenslista med främst musik, och trots att jag nog inte kände igen ett enda låtcitat gillar jag det. Det förstärker Jim som karaktär när kapitlen inleds med en textrad, och det märks att Ehn lagt mycket energi på boken i och med den flersidiga listan med låtar han låtit rader ut. Vilket engagemang, och en härlig krydda till boken!

Down under är en bra bok och jag älskar referenserna till musik som resulterar i en lång referenslista, för det gör boken äkta och förstärker även Jims personlighet och karaktär. Jag har dock svårt att känna igen mig i boken och gillar inte blandningen av engelska och svenska i dialogen, men älskar sättet berättelsen berättas på genom en nutida handling och en handling som börjar för längesedan och slutar i nutiden. Det förstärker det fina och viktiga budskapet. Det är en bok som berör, men målgruppen är en annan än jag.

Betyg: 
    ☆ 

Författare: Johan Ehn
Förlag: Gilla Böcker
Utgivningsår: 2017
Antal sidor (Med eventuellt efterord/tack): 318 st 
Åldersgrupp (Enligt mig): 15+
Serie: -
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: Down under
Annat: 

Länkar: 
Du hittar boken på Adlibris, Bokus och CDON

Boken i E-format finns på Adlibris och Bokus


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)