söndag 29 oktober 2017

Verarnas drottning

Tack, Joseph A. Davis och Pärlan Förlag, för recensionsexemplaret!

Recensionen kan innehålla spoilers från tidigare delar 

Verarnas drottning är andra delen i Joseph A. Davis fantasyserie för barn och ungdomar. Boken är en oförglömlig resa genom färgstarka fantasivärldar där sederna är helt skilda från dem i den värld vi lever i. När den försvunna prinsessan Diomeda återfanns trodde man att hon skulle bli drottning, men hon är inte den enda som anser sig vara den rättmätiga tronarvingen. 

Nu styr Pärlehand i riket och Albrak, som inte längre vet om han någonsin kommer bli kung, flyr från honom. Med sig har han den överentusiastiska flickan Ilasa som stolt tar på sig rollen som personlig tjänare. Samtidigt följer den före detta kungliga rådgivaren Sofara Diomeda för att rädda riket på sitt sätt. Och snart kommer även Markus, svärdbäraren in i bilden. Frågan är bara vem man kan lita på när alla vill åt tronen...

Den gamle prästen skakade på huvudet. ”Jag skickade ut dig till Pelarlunden för att söka visdom”, sa han. ”Men tyvärr har du hittat dårskap - dårskapen själv!”
s. 29

* * * 

Ett starkt tecken på att det är något som inte står rätt till är när det står still i huvudet när bokens handling ska återberättas, och så är det här. Problemet med boken är att den till en början är väldigt förvirrande och svår att komma in i. Då var det ändå inte särskilt längesedan jag läste den förra boken, och därför borde det ha gått bättre nu. Jag har väldigt svårt att få grepp om handlingen, och den känslan finns där hela tiden.

I övrigt vågar jag dock säga att den här boken är bättre än den förra. För när handlingen väl kommer i kom och klarnar även för mig är det tydligt att boken har större potential än Markus av Trolyrien. Jag gillar verkligen problemet kring tronarvingar och hur det bygger upp bokens handling, för det finns verkligen något att bygga på där och det gör boken mer spännande än den förra, då det verkligen finns problem

Dessutom är språket och berättandet här riktigt bra. Jag tycker att det är tydligt att Joseph A. Davis utvecklas i sitt skrivande, och han gör det på ett positivt sätt. Humorn i den här boken är mycket kvickare och mer anpassad för äldre läsare. I förra boken var det lite fånigare roligheter, men här är det riktigt smart och genomtänkt humor, vilket jag gillar.

Det är mycket tack vare Ilasa. Hon är en så underbar karaktär och lockar väldigt ofta till skratt. Hon är så härlig och jag älskar att få läsa ur hennes perspektiv, för hon är så rolig, obekymrad och knäpp. Det är roligt att följa hennes galna tankar och fascinerande att se hur målmedveten hon är och hur hon verkligen avgudar Albrak. Dessutom känns det aldrig oäkta eller för fånigt, utan hela Ilasa som person är väldigt trovärdig, men så himla unik!

Jag gillar också alla vändningar i boken, för de fanns inte riktigt där i den första boken. Här blir man ofta förvirrad och saker och ting går fram och tillbaka, vilket gör en väldigt engagerad som läsare. Det är i allmänhet en mycket mer genomtänkt bok än ettan, men den underbart färgglada och oändliga fantasivärlden och den där underbara charmigheten är kvar.

Verarnas drottning är precis som en uppföljare ska vara - snäppet bättre! Och det på de flesta sätten, bortsett från en något seg och oklar handling till viss del. I övrigt är det en så härlig bok och man blir verkligen glad av att läsa. Här adderas dock mer av spänning, relationer och vändningar, och det blir riktigt lyckat. Ilasa är bokens största tillgång och en så himla lyckad karaktär som jag hoppas få läsa mycket mer om! 

Betyg: 
   

Författare: Joseph A. Davis
Förlag: Pärlan Förlag
Utgivningsår: 2017
Antal sidor (Med eventuellt efterord/tack): 352 st 
Åldersgrupp (Enligt mig): 10+
Serie: Markus av Trolyrien, Del 2
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: Verarnas drottning
Andra delar i serien: Markus av Trolyrien, Xirianas gåta
Annat:

Länkar: 
Du hittar boken på Adlibris, Bokus och CDON
Boken i E-format finns på Adlibris och Bokus


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)