onsdag 1 november 2017

Grymheten

Grymheten är Scott Bergstrom från Colorados debutroman. Han bjuder in läsaren till den okända världen som utspelar sig parallellt med den värld vi känner. Den värld där människosmuggling, droger, hot och smutsiga affärer är det enda som finns. När Gwendolyn Blooms styvpappa försvinner från ett uppdrag som diplomat och FBI ger upp sökandet tar hon själv upp sökandet, men hennes pappa är inte riktigt den hon trodde.

Sökandet tar Gwendolyn från USA till Paris och från Paris till Berlin och sedan till Prag. Hon lär sig slåss, ljuga, förråda och att inte lita på någon. Grymheten växer inom henne när hon kämpar för att återfinna sin pappa, men för att hitta honom måste hon gå ännu längre. Hon hamnar mitt i en härva av människosmuggling och droger och skaffar sig en ny identitet för att skydda sig själv. Men vad hände egentligen med den rara, oskuldsfulla flickan? Har grymheten tagit över, eller är det vad Gwendolyn var tvungen att göra för att rädda sin far?

”Pappa”, får jag fram, nästan i en viskning. ”Vad har hänt med pappa?”
   Agent Kavanaugh lägger försiktigt en hand på min axel. ”Vi vill att du ska följa med oss, okej? Kan du göra det, Gwendolyn?”
   Jag slår bort hennes arm. ”Vad har hänt med pappa?” upprepar jag, högre nu, skriker nästan. ”Var är han?”
   ”Gwendolyn”, säger agent Kavanaugh. ”Din pappa har försvunnit.”
s. 52

* * * 

Spontant tänker jag bara: "Uppföljare? Ja, tack! Gärna nu direkt", och det är väldigt positivt. Min andra tanke är att världen behöver fler böcker som Grymheten, för jag verkligen älskar genren, hur genomtänkt boken är och hur klurig och intressant storyn är. Och sedan tänker jag att jag är riktigt förvånad, för det här var inte alls vad jag väntade mig. Jag är riktigt imponerad av debutanten Bergstrom och hoppas att han fortsätter skriva ungdomsböcker.

Jag gillar handlingen och idén till boken. Det är en unik handling och en väldigt intressant bok. Man får flja med med till den undre världen och Bergstrom bygger upp en fascinerande berättelse kring droghandel, utpressning, människohandel och annat fruktansvärt och grymt. Boken liknar inget jag tidigare läst och trots att det är en helt bisarr värld känns boken trovärdig. Gwendolyn flyr mellan städer, gömmer sig under falska identitet och nästlar sig in i kriminella grupper, och trots att hon är en sjuttonårig, bekymmerslös flicka i början känns allt äkta.

Karaktärsutvecklingen är sannerligen fascinerande. Gwendolyn Bloom går från att gå i en lyxig skola bland miljonärsbarn i USA, till att jobba sida vid sida med en av de värsta kriminella världen skådat. Det talas mycket om "grymheten" och hur den växer inom henne, och det är väldigt intressant att läsa om en så här speciell karaktärsförändring. Det är inte det vanliga med att "lära känna sig själv" utan Gwendolyn blir en riktigt grym tuffing som gör allt för dem hon älskar. Hemskt egentligen, men så intressant, unikt och trovärdigt.

Slutet är hemskt sorgligt, men det känns ändå så rätt och det gör att jag lyckas stå ut med det. För en sådan här bok kan inte bara få ett lyckligt slut inom loppet av 425 sidor, för det är inte verklighetstroget. Nu hoppas jag dock verkligen att Scott Bergstrom kommer fullfölja berättelsen om Gwendolyn, för jag är inte alls färdig med henne än! Jag vill läsa mer, så snälla, snälla ge världen en uppföljare, och helst nu, tack!

Språket är något annat speciellt med boken. Författaren skriver kunnigt och informativt kring underrättelsetjänst och liknande, vilket gör boken intressant att läsa. Samtidigt är det inte överfullt av fakta, men känslan av boken blir att det är en spegling av verkligheten, och det märks av Bergstrom är åtminstone lite påläst i ämnet, vilket jag gillar. I övrigt är språket helt rätt för den här typen av bok. Det är spännande och korthugget, och inte särskilt djupt, vilket är ett språk jag ofta ogillar, men som tar ut sin rätt här. 

Grymheten är en fantastisk debut och jag längtar redan efter en eventuell fortsättning. Det måste ju komma än! Jag gillar hur Bergstrom djupdyker i underrättelsetjänster och spionage och han ger en trovärdig och unik bild av hela den världen. Gwendolyns karaktärsutveckling är mycket intressant att läsa om, då den sticker ut och känns äkta. Jag älskar idén till boken, och det borde verkligen finnas mer i samma genre, för det här är så spännande att läsa om!

Betyg: 
   

Författare: Scott Bergstrom
Förlag: B. Wahlströms
Utgivningsår: 2017 (original: 2017) 
Antal sidor (Med eventuellt efterord/tack): 425 st 
Åldersgrupp (Enligt mig): 13+
Serie: ?!
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: The Cruelty
Annat: 

Länkar: 
Du hittar boken på Adlibris, Bokus och CDON

Boken i E-format finns på Adlibris och Bokus.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)