söndag 19 november 2017

The Hate U Give

The Hate U Give blev en internationell succé, och inte kort därefter blev boken översatt till svenska. Den amerikanska titeln behölls dock, för den är en viktig del av handlingen. Det är författaren, Angie Thomas, debutroman och berättelsen i hur den kom till kommer delvis från egna erfarenheter. Liksom Starr i boken levde Angie Thomas två parallella liv - ett på "orten" och ett i de civiliserade delarna av staden. Romanen ger en inblick i polisvåldet mot svarta och hur det är att leva två vitt skilda parallella liv.

I Garden Heights måste Starr kämpa för att synas, men i skolan på annan ort sticker hon ut ändå, för att hon är svart. Att hålla isär de två världarna är svårt och Starr kan aldrig riktigt vara sig själv, men att föra samman dem skulle sluta i katastrof. Men när Starrs barndomskompis Khalil blir skjuten av en polis faller hennes värld samman och hon måste bestämma sig för om hon ska gömma sig eller tala ut. Att vara tyst eller inte - båda valen kommer med faror, och Starr får uppleva de oanade konsekvenser tre pistolskott kan få. 

The Hate U - bokstaven U - Give Little Infants Fucks Everybody. T-H-U-G-L-I-F-E. Vilket betyder typ att det samhället ger oss när vi är små får samhället tillbaka när vi blir större och börjar göra en massa skit.
s. 26 (E-bok)

* * *

Jag svär inte, aldrig. Men det här är en bok som nästan får den principfasta jag att tänja lite på gränsen, för ”Thug life" och den eventuella betydelsen av uttrycket fångar mig på så många plan och känns inte obetingad alls, så jag skulle gärna delge andra den. Det är en fullträff och lite av en smocka rakt i ansiktet och bara de orden ger mig en större förståelse för, och en bättre inblick i, polisvåldet mot svarta i USA. 

Redan på sida 26 är jag därmed trollbunden av den helt unika storyn Angie Thomas så utomordentligt delger mig med väl valda ord och ett stort mått av egna erfarenheter, vilket gör boken mycket trovärdig och äkta. Jag har aldrig läst något liknande och är så glad att den här boken skrivits, för ämnet hon berör är inget nytt, men debatten alldeles för bred för att jag ska kunna följa med i den. En bok sammanfattar det perfekt, och jag har lärt mig så mycket efter att ha läst The Hate U Give.

Det är dock inte bara en bok om polisvåld, utan den handlar även om mycket mer. Jag älskar inslaget om Starrs liv i skolan jämfört med hennes liv hemma i Garden Heights. Det är mycket intressant att tänka på hur man anpassar sig efter olika situationer och förändrar sin personlighet beroende på vilka man umgås med just då. Thomas breddar handlingen, vilket gör att det aldrig blir för mycket av något. 

Däremot kan jag tycka att vissa inslag blev överflödiga och var onödiga. Jag har dock fått en väldigt detaljerad bild av en för mig okänd värld, vilket är intressant. Samtidigt kunde vissa saker tagits bort. Ännu en bok med en ny aspekt av ämnet skulle inte vara fel. Nu känns det som att författaren haft för höga ambitioner och tryckt in alldeles för mycket i boken, och det blir delvis jobbigt. Men för det mesta går det bra, och jag gillar att det alltid händer något.

Språket är inget jag reflekterar över, och det tolkar jag som något bra. För texten bara är där, sidorna flyter förbi och allt är frid och fröjd. Och att språket inte sticker ut gör inte ett dugg när resten av boken är helt unik på alla sätt och vis. Tvärtom gillar jag det vanliga språket, som varken är dåligt eller fantastiskt. Det passar bra till storyn och tar aldrig över för mycket, och det är viktigt i en sådan här bok.

Ett litet problem med boken är det enorma persongalleriet. Karaktärerna tycks aldrig ta slut och jag vet inte hur många personer man introduceras till. Det har lite att göra med alla bihandlingar som också blir lite för många, och jag står kvar vid att ingen hade förlorat på om några av dem, liksom några karaktärer, valdes bort. I övrigt älskar jag alla olika karaktärer, för de är verkliga unika och helt olika. Jag gillar Starr som berättare och att få ta del av hennes tankar, och framför allt att läsa om hur hon skiljer på sina två olika liv. 

The Hate U Give liknar ingenting jag tidigare läst, och med tanke på hur mycket jag läser är det ganska fantastiskt. Handlingen är unik och intressant, men framför allt viktig. Förutom polisvåld berör boken saker som identiteter och hur mycket man kan förändra sig själv för att passa in, och det är en mycket bra kombination. Ibland blir det dock lite för spretigt och för mycket, och en bättre lösning hade varit ytterligare en bok med ett nytt perspektiv på ämnet. Och en till bok av Angie Thomas tackar jag inte nej till!

Betyg: 
   

Författare: Angie Thomas
Förlag: Natur & Kultur
Utgivningsår: 2017 (original: 2017) 
Antal sidor (Med eventuellt efterord/tack): 555 st (Inbunden: 447 st)
Åldersgrupp (Enligt mig): 14+
Serie: -
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: The Hate U Give
Annat: Läst som E-bok.

Länkar: 
Du hittar boken på Adlibris, Bokus och CDON

Boken i E-format finns på Adlibris och Bokus


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)