tisdag 20 februari 2018

Fandom

Tack, B. Wahlströms, för ett underbart recensionsexemplar!

Fandom är brittiska Anna Days debutroman. Det är en science fiction-roman där man lekt med tanken på idén om fandoms och deras påverkan på människors liv. Vi möter tonåringarna Violet, Alice, Katie och Nate. Bortsett från Katie är alla hängivna fans till dystopin Galgdansen av succéförfattaren Sally King. Violet har alltid drömt om att få vara som huvudkaraktären Rose, och Alice skriver fanfiction om karaktärerna. När de är på Comic Con för att träffa några av skådespelarna till filmatiseringen av boken händer något oväntat.

Plötsligt befinner sig alla fyra i en annan värld, och det är inte vilken värld som helst, utan världen från Galgdansen. Gemmar kantar gatorna och står och hejar på när impar blir hängda. Och när huvudpersonen Rose råkar bli dödad på grund av Violet och de andra, tvingas Violet ta hennes roll. För om Rose inte dör i galgen medan gemmen Willow förklarar sin kärlek till henne, kommer revolutionen som är central i boken aldrig ske, och då förändras allt. 

Och jag vet att vi tänker en och samma tanke:
Det här är inte cosplay.
s. 42

* * *

Det här kan vara månadens bästa bok. Nu är det ju visserligen också den första boken jag läser i februari, men jag är i det närmsta övertygad om att den behåller sin förstaplats månaden ut, eller åtminstone stannar vid topp tre. Det säger ju ganska mycket om hur bra Fandom faktiskt är. Det finns många olika saker som gör att jag älskar den här boken, och det många av dem har gemensamt är att det är något nytt.


Till att börja med är det inte första boken i någon trilogi, duologi eller någon annan -logi. Serier i all ära - jag älskar att följa nya favoritkaraktärer genom tusentals sidor, jag älskar att vänta i månader på uppföljaren och tre böcker i en serie är ofta ett välfungerande koncept som sällan gjort mig besviken. De senaste åren har dock trilogier gått och blivit någon form av märklig trend, och det gör att jag direkt blir intresserad när en debutant utkommer med bok ett av ett inom science fiction-genren.

Att Anna Day också lyckas så bra är bara en bonus, för bara grejen med att gå emot alla "normer" där science fiction skrivs i form av serier är så modigt och professionellt gjort. För det är ovanligt med singelböcker inom science fiction, men det är ju uppenbarligen ett vinnande koncept. Självklart skulle inte mer Galgdansen, Violet, Ash och så vidare skada, men efter de 479 sidorna känner jag mig ändå klar, och det är en imponerande bedrift att skapa en ny värld, en handling med flera vändningar och unika relationer, och sedan avsluta det innan ens 500 sidor har gått. Hoppas inte Day skriver en uppföljare nu, för då var de två senaste styckena helt onödiga.

Nu när jag redan har försiktigt närmat mig bokens handling är det lika bra att vi går in där direkt. Jag älskar den. Jag älskar idén med att bygga upp en bok kring ett/en (?!) fandom och att det är i form av en påhittad dystopisk roman som också blivit film och heter Galgdansen är ju bara en bonus. Jag identifierar mig direkt med karaktärerna i deras fascination för bokens värld och kärleken till dess karaktärer, och det är så roligt att läsa om, för det här ämnet har jag aldrig tidigare mött i någon bok. Tanken på Fandoms påverkan är också svindlande och intressant.

Man ska vara försiktig med vad man önskar sig, för ibland blir drömmen en mardröm.
s. 5, 136

Dessutom gillar jag kopplingarna till vår värld, där exempelvis Divergent och Hungerspelen nämns, som får mig att känna mig ännu mer hemma. Något annat som är unikt med Fandom är inledningen. Så fort vi pratar nya världar i böcker tycks grundtanken vara att de första femtio sidorna ska vara så förvirrande som möjligt, men ändå ge all information, och det fungerar inte. Day har insett det, och håller sin inledningen mycket enkel med en kort, spännande prolog och därefter en skolredovisning. Faktum är att det är en inledning jag kommer minnas trots dess alldaglighet, för den gör det lätt att komma in i boken, och ofta är det det allt hänger på. 

Vidare gillar jag hur tydlig boken är. Det finns inga oklara händelser, utan allt är lätt att förstå, vilket gör att läsningen enbart känns positiv. Något som är märkligt är att boken går ganska långsamt att läsa, trots att det är riktigt bra flyt i språket. Ännu märkligare är att det inte är en nackdel, utan tvärtom är jag glad så länge jag får stanna i Fandoms underbara värld, och det säger ju mycket. Det enda jag kan klaga på är att det ibland blir lite oklart vad i tiden man är. Jag vet att boken utspelar sig främst under en veckas tid, men där i mitten blir det lite oklart var i veckan man befinner sig. 

...kanske behöver mänskligheten skavanker - kräver det - för utan brister upphör den att existera.
s. 347

Jag måste ju också säga några ord om slutet. Jag älskar alla vändningar som sker och hur rätt slutet känns. Det blir som en upprättelse för allt och alla, och är tillräckligt bra för att jag ska kunna släppa boken helt, då jag är nöjd. Gå med en bok i minnet på grund av frustration har jag gjort tillräckligt, och det här är första gången en författare lyckats så här bra med slutet. Jag vill också slå ett slag för de fantastiska karaktärerna, som gör mig avundsjuk för att det inte var jag som fick åka till min drömvärld. Jag gillar hur de utvecklas och budskapen det för med sig, och deras relationer är så fina och alldeles lagom med fokus läggs där. 

Slutligen: Omslaget! Det är fantastiskt vackert och så passande till boken. Att även bokryggen pryds av illustrationer är klurigt gjort, för det gör att boken blir så himla snygg, vilket gör att den ser riktigt intressant ut.

Fandom är boken jag längtat efter. Debutanten Anna Day visar på en oväntad skicklighet i sitt skrivande och får mig medryckt och engagerad i handlingen direkt. Det är en unik bok om ett unikt och oväntat spännande ämne, och jag älskar alla kloka budskap och all igenkänning som smyger sig in. Day har dessutom slagit på stort, för Fandom är med Galgdansen inkluderad två böcker i en, och det får den att sticka ut ännu mer och gör den och författarens förmåga ännu mer imponerande. Jag hoppas få läsa mer av Day!

Betyg: 
   

Författare: Anna Day
Förlag: B. Wahlströms
Utgivningsår: 2018 (original: 2017) 
Antal sidor (Med eventuellt efterord/tack): 479 st 
Åldersgrupp (Enligt mig): 13+
Serie: -
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: The Fandom
Annat: 

Länkar: 
Du hittar boken på Adlibris, Bokus och CDON

Boken i E-format finns på Adlibris och Bokus


4 kommentarer:

  1. Den är jag nyfiken på att läsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja! Läs den! Jag vet att du inte brukar läsa så mycket sci-fi, men den här boken passar verkligen alla som vet hur det är att bli förälskad i en fiktiv värld från en bok, och den är dessutom så mycket mer än bara science fiction!

      Radera
  2. Verkar spännande och lite annorlunda. Måste läsa den snart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, gör det! Fortfarande i maj är det en av de bästa böckerna jag läst i år!

      Radera

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)