måndag 5 februari 2018

Karta för förälskade & andra vilsna

Karta för förälskade & andra vilsna utspelar sig under en sommar. För både Julia och Rasmus är det sommaren efter nian och innan första året på gymnasiet. Julia har haft samma bästa vän i flera år, men på senare tid har de börjat glida isär och när Julia inte har råd att följa med på diverse utlandsresor blir hon bortvald och efter ett bråk om en kille tar vänskapen slut helt. Hon väljer därför att fly till landet tillsammans med sin pappa så fort lovet börjar. Där kan hon stänga av, bara läsa böcker och inte tänka på livet hemma.

Rasmus är inte som andra killar. Han trivs bäst när han får sitta ensam i flera timmar och bara rita, men den sidan kan han inte visa bland sina kompisar. Några semesterveckor på en ö bara tillsammans med mamma och ett ritblock kommer därför lägligt. Av en slump möts Julia och Rasmus mitt i en avskild del av verkligheten, där allt kan hända. Fast Julia har ju pojkvän...

Han flyttade sig lite närmare samtidigt som hon också gjorde det, och de höll nästan på att krocka. [...] 
   ”Det är lugnt”, sa Rasmus snabbt på reflex, som man gör, men så fort orden lämnat munnen visste han att det var lugnt. En del människor inkräktar på ens personliga sfär fast de står tio meter bort, andra kan sitta nästan  en utan att vara det minsta jobbiga.
s. 27-28 


* * *

Jag känner direkt att det här är en given bok på sommarlistan, för sommarkänslan är total. Det är inte bara sol och semester, utan Lindbäck sätter också ord på andra saker. Hon skriver om att ta en paus från vardagslivet, kompisarna och bara vara under några veckor, och hon gör det på ett sätt som får mig att undra om det är mitt liv hon kanske berättar om. Man, eller åtminstone jag, känner verkligen igen mig i boken, och det är väldigt viktigt i en bok som den här.

Det är en bok på temat vardag och verklighet, och det sätter en hel del press på den. Dels krävs det att boken faktiskt stämmer överens med verkligheten åtminstone till viss del, men att igenkänningsfaktorn är slut har vi redan rätt ut. Dessutom krävs det också att boken sticker ut mycket, för att den ska nå någonstans inom en genre fullproppad med litteratur. Där når tyvärr inte boken om Julia och Rasmus hela vägen fram. Den är ganska klassisk och väldigt förutsägbar, och det gör den inte dålig, men inte heller fantastisk.

Det finns dock vissa saker som gör att Karta för förälskade & andra vilsna sticker ut och det är dels tack vare att Julia och Rasmus relation aldrig är någon dans på rosor. Även om det snabbt är enkelt att lista ut vad som ska hända är boken inte riktigt den klassiska pojke-möter-flicka-kärlek-uppstår-boken, utan Lindbäck har lagt in flera tvister. Hon låter saker som vänskap, att hitta sin identitet, relationer till föräldrar och att växa upp att få stora roller, och det gör boken väldigt intressant och givande. Dessutom väcker hon nya tankar kring vad kärlek egentligen är när man är sexton år. Och jag älskar de många inslagen där modern ungdomslitteratur nämns!

Därför är det något med boken som fastnar hos mig, trots att den är delvis för klassisk inom sin genre. Jag måste också säga att jag älskar titeln och vilken roll den har genom hela boken. Titeln spelar faktiskt stor roll för en bok, och jag har läst alldeles för många böcker med klyschiga titlar utan någon större innebörd i boken, men här finns kartan med från början av boken till slutet av boken, och jag gillar det, för det gör att boken känns så genomtänkt och välarbetad. Det märks att författaren velat göra något bra

Jag måste också slå ett slag för både Julia och Rasmus, för de går också mot hela idén om den klassiska ungdomsroman på temat vänskap och kärlek. Julia går emot alla märkliga ideal som finns och något väldigt fint Lindbäck lyfter fram är hur det är att leva med lite pengar och samtidigt vara vän med personer med väldigt mycket pengar. Rasmus är ju något av en dröm och jag älskar att författaren valt att göra killen i boken till den konstnärlige som helst spenderar tid med sig själv. Dessutom skriver Johanna Lindbäck så naturligt från bådas perspektiv, och skiftena är alltid smidiga och naturliga, vilket är viktigt att belysa. 

Karta för förälskade och andra vilsna är en bok jag önskar att jag hade läst under sommaren, för den ger en så underbar och delvis nytänkande bild av sommarlovet och dess innebörd. Det är en delvis för ordinär bok, och det gör den förutsägbar och trist att läsa, men samtidigt öppnar Lindbäck upp till nya tankar och idéer hos sina läsare, och det gör att det ändå är en bok jag kommer minnas. Julia och Rasmus är inga stereotypa ungdomar, och det gör boken unik och läsvärd. Helst under lata sommardagar, men januariväder går också bra!

Betyg: 
    ☆ 

Författare: Johanna Lindbäck
Förlag: Gilla Böcker
Utgivningsår: 2017
Antal sidor (Med eventuellt efterord/tack): 286 st (Inbunden: 286 st)
Åldersgrupp (Enligt mig): 13-18
Serie: -
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: Karta för förälskade & andra vilsna
Annat: Läst som e-bok

Länkar: 

Du hittar boken på Adlibris, Bokus och CDON

Boken i E-format finns på Adlibris och Bokus.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)