lördag 19 maj 2018

Skapelsens krona

Stort tack, Everlasting Publisher, för en positiv överraskning till recensionsexemplar!

Skapelsens krona är en svensk ungdomsroman inom temat fantastik. Författaren Jonas Söderberg tar med läsarna på en mörk resa till Dalbos skrämmande skogar. En skolklass ska på en klassresa första året på gymnasiet för att undersöka ekosystem inom biologi, men den tar inte lång tid innan allt tar en oväntad vändning. En elev finner ett gammalt lik, och efter det blir hon aldrig sig själv igen.

Tack och lov så finns Rafaelhemmet i närheten och trots att Ankas ärende egentligen inte hör dit erbjuder de henne snällt en plats för att få vård. Fast kanske finns det en baktanke? När de andra eleverna inser att det finns märkliga militärer på ön, och när de inte ens får besöka sin klasskamrat, som enligt läkarna drabbats av en mycket svår sjukdom, blir det tydligt att något är fel. Frågan är bara hur man besegrar något som kan ta sig in på de minst oåtkomliga av platser...

”Vi är framme”, sa Jonte tyst mot fönsterglaset.
[...]
När bussen körde den sista sträckan mellan två halvt igenvuxna åkrar försvann solen helt bakom berget, och lämnade dalen i ett avvaktande dunkel.
s. 16

* * *

Wow, vilken överraskning! Jag är som regel skeptisk till böcker som utspelar sig under kanske 1970-1990-talet, då det alldeles för ofta blir alldeles för mycket av en nostalgitripp till författarens ungdomsår, och jag själv har svårt att relatera till något. Men Skapelsens krona är boken som får mig att omforma den här regeln. Det är 70-tal, men ingen fånig nostalgi, och jag kan verkligen njuta av läsningen på ett oväntat sätt!

Något annat som gör boken speciell är den unika handlingen. Jag vet inte riktigt vad jag hade väntat mig, men med tanke på skog och vildmark var det något mer väsen-inspirerat än vad Skapelsens krona erbjuder. Jag är dock så tacksam över att bokens handling är en helt annan, för jag överraskas ständigt och vill bara fortsätta läsa för att få mer av den här nytänkande, spännande och obehagliga och trots fantastikdelarna skrämmande verklighetstrogna boken.

Språket är det jag gillar minst med boken, och jag reagerade redan i början när det innan den började stod något i stil med att förlaget friskriver sig från eventuella felaktigheter i boken. Som om det skulle vara något utöver det vanliga, vilket jag faktiskt kan känna lite då och då. En del kommatecken kommer lite olägligt och språket har inte riktigt rätt rytm och till en början är det lite jobbigt att läsa då, men när handlingen väl kommit igång glöms språket bort, för det är så spännande och jag vill bara läsa vidare. 

Läsa mer. Det vill jag förresten nu också. Jag hoppas, hoppas att Jonas Söderberg fullföljer berättelsen om Jonte och Anka, för det där slutet tär på mig och vill ha mer av den här unika boken. Söderberg har inte gjort saker för komplicerade, utan han håller allt enkelt, och därmed räcker 250 sidor bra för att få läsaren att känna alltifrån obehag och rädsla till empati, och hans författande är imponerande!

Skapelsens krona överraskar mig positivt på många sätt. Handlingen är unik och mycket intressant, och jag hoppas att författaren fullföljer berättelsen snart. Dessutom: Söderberg imponerar på mig med sitt författande, för han skriver fantastik på hög nivå utan att komplicera saker och ting för mycket. Det resulterar i en lättillgänglig, unik bok som påminner mig om varför fantastik är så fantastiskt!

Betyg: 
    

Författare: Jonas Söderberg
Förlag: Everlasting Publisher
Utgivningsår: 2018 
Antal sidor: 252 st 
Åldersgrupp (Enligt mig): 13+
Serie: -
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: Skapelsens krona
Annat: 

Blev du intresserad? 
Du hittar boken på Adlibris, Bokus och CDON
Boken i e-format finns på Adlibris och Bokus


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)