onsdag 13 juni 2018

I sparvens klor - Del 1 & 2

Tack, Karin Söderlund Leifler, för underbart recensionsexemplar!

I sparvens klor, en bok i två delar, är Karin Söderlund Leiflers första bok, och första delen i serien Svärd utan herre. Boken är en historisk resa till ett före detta Japan där samurajer dominerar, kurtisaner i nöjesdistrikten förgyller livet för uttråkade och ninjor - shinobi - spionerar och lönnmördar i tjänst hon den som kan betala. 

Efter att samurajen Hiroshi förlorat sin herre, tar han det ogenomtänkta beslutet att spontant ta en kurtisan till fånga. För kurtisanen Tsukiko blir det en resa för livet, då hon för första gången någonsin får se världen. Kidnappningen övergår mer och mer i något annat, och oväntade relationer inleds och prövas när Hiroshi inleder en kamp för att rentvå sitt namn. 

Mannens grepp mjuknade. Svärdsbladet lyftes bort från hennes hals. Ögonblicket efteråt slet han tag i hennes överarm och drog henne bakåt.
   ”Spring, om du fortfarande vill vara i livet när solen går ner!”
s. 16 (Del 1)

* * *

Bara en gång tidigare har jag läst en serie om ett historiskt Japan präglat av samurajer och ninjor, så I sparvens klor är i det närmsta unik i sitt slag, men får mig att önska att det fanns mer att läsa om detta Japan, för berättelsen Karin Söderlund Leifler tar med sina läsare på är underbar.

En nyckel till framgången är troligen författarens eget brinnande intresse för landet, och tack vare det är boken rik på fakta, men på ett sådant sätt att det blir ett naturligt inlägg som smälter in mellan raderna, vilket är underbart. I sitt efterord skriver Söderlund Leifler: ”Jag ville skriva en underhållande berättelse, inte en historielektion”, men här bevisar hon att man kan göra både och på samma gång, och det gör hon med bravur.

Storyn är till en början oväntad och därmed mycket spännande. Senare är den dock ganska förutsägbar i fråga om relationer och upplösning, och till en början är boken ganska seg. Det beror nog på att man introduceras till flera handlingar på samma gång, och innan de binds ihop blir det rörigt, men när de väl kopplas samman trappas spänning upp något enormt! Det var länge sedan jag läste ut två böcker på tre dagar - ja, så spännande var det! Möjligtvis hade det varit bättre om det var två separata böcker, och inte en bok uppdelad i två. Hade det varit en bok hade det blivit för mycket, och nu blev det istället något mellanting...

I bok två tycker jag att saker och ting blev lite väl overkliga. Författaren hade så höga ambitioner kring allt som skulle pressas in i böckerna, så det blev lite väl mycket att ta in, och saker fick gå onaturligt snabbt. Försvinnanden, återföreningar, bråk och så vidare gick orealistiskt snabbt, och det förstörde lite av känslan av att det var ”på riktigt”, men samtidigt var det skönt för mig som läsare att slippa våndas mer än några kapitel, och mycket skönt att Tsukiko och Hiroshi inte var ifrån varandra någon längre stund. 

Dem måste vi förresten prata om. Lite "Stockholm syndrome” över det hela, men ändå helt annorlunda och först väldigt oväntat, men sedan ganska förväntat och klyschigt med bråk kring ”försvinn-för-jag älskar-dig-för-mycket-för-att-riskera-att-utsätta-dig-för-fara” och sådant. Ändå en riktigt fin relation, och jag älskar också karaktärerna i sig. Jag har ingen uppfattning alls om varken dagens eller något annat Japan, men ändå kan jag föreställa mig livet för karaktärerna bra, och det är grymt imponerande. Bland det bästa jag läst i år!

I sparvens klor är en klockren, imponerande och överraskande debut, och den liknar ingenting jag tidigare läst. Karin Söderlund Leifler bjuder på en intressant, underhållande och spännande historielektion spetsad med intriger, välgjorda karaktärer, trovärdiga relationer samt oväntade vändningar jag sent kommer glömma. Något av det bästa jag läst hittills år 2018, och jag längtar redan efter fortsättningen!

Betyg: 
     

Del 1
Författare: Karin Söderlund Leifler
Förlag: Tidsfönster förlag
Utgivningsår: 2017 
Antal sidor: 304 st 
Åldersgrupp (Enligt mig): 13+
Serie: Svärd utan herre, Del 1
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: I sparvens klor
Andra delar i serien: 
Annat: 

Blev du intresserad? 
Du hittar boken på Adlibris, Bokus och CDON

Del 2
Författare: Karin Söderlund Leifler
Förlag: Tidsfönster förlag
Utgivningsår: 2017 
Antal sidor: 321 st 
Åldersgrupp (Enligt mig): 13+
Serie: Svärd utan herre, Del 1
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: I sparvens klor
Andra delar i serien: 
Annat: 

Blev du intresserad? 
Du hittar boken på Adlibris, Bokus och CDON


3 kommentarer:

  1. Wow, tack för de fina orden och för dina reflektioner om boken! �� Nu ska jag sväva här uppe bland molnen resten av kvällen��️�� Så roligt att du tyckte bra om romanen och stort tack för att du ville läsa!

    SvaraRadera
  2. Wow, vad roligt att du tyckte bra om romanen! Jag tackar och bugar för de värmande orden och bra tipsen att ta med mig när jag skriver fortsättningen. Stort tack för att du ville läsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att du uppskattar det jag skriver - jag ser verkligen fram emot uppföljaren!

      Radera

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)