fredag 8 juni 2018

Kärlek, hat och andra filter

Kärlek, hat och andra filter är Samira Ahmeds debutroman. Hon föddes i Bombay men växte upp i Batavia i Illinois, där boken dessutom utspelar sig. Vi får möta Maya Aziz med familj, och de är en av få muslimska familjer i området, så Maya är med sitt indiska ursprung van att sticka ut. Själv har hon dock börjat ifrågasätta de indiska sederna, för hon vill ha mer. Hon vill inte tvingas följa sina föräldrar önskan om allt, utan hon vill gå sin egen väg. 

Kanske kan hon få stöd till det i Kareem, killen hon träffar på ett indiskt bröllop? Och när hon och Phil, kille från skolan hon alltid gillat, kommer varandra närmare inser hon att de också har saker gemensamt. Allt ställs på sin spets, och värre blir det när Batavia drabbas av ett terrorattentat och förövaren tycks vara muslim. Maya och hennes familj får uppleva människors rädsla och hat, och Maya riskerar att tvingas släppa taget om sina drömmar för alltid. 

Jag skickar ut en bön i universum. ”Snälla, snälla låt alla vara oskadda, Snälla låt det inte vara en muslim.”
  Jag vet att jag inte är den enda som hoppas det. Jag vet att miljontals amerikanska muslimer - både religiösa och sekulära - tänker exakt samma sak som jag i detta ögonblick.
s. 163

* * *

Jag har väntat länge och spänt på vad som döljer sig innanför det vackra omslaget som jag verkligen älskar. Jag är inte alls besviken, men jag hade ändå hoppats på lite mer. Jag hade hoppats på något mer i stil med The Hate U Give, fast här med fokus på terrorism, men i själva verket tar historien om terrorismen sin början väldigt sent, och blir aldrig en särskilt stor del av boken. Samira Ahmed löser den konflikten på ett simpelt sätt, och det är synd då jag verkligen hade hoppats få läsa om terrorism och situationen för moderna muslimer i samband med islamism.

För det lilla man ändå får läsa om hur muslimer påverkas av terrorattentat i allmänhet och de begångna av islamister är mycket intressant, och något jag aldrig tidigare mött i ungdomslitteratur. Jag reagerar särskilt på när Maya tänker att hon och så många andra i stunden då ett terrordåd annonserats bara kan tänka på och hoppats att terroristen inte var muslim. Man får ett helt nytt, unikt perspektiv på terrorism, och för det älskar jag boken.

”Jag är rädd. Jag är inte bara rädd för min egen del; jag är rädd för ett kommande fördömande av muslimer. Jag är rädd att pappa ska väljas ut för en ”slumpmässig” kontroll på flygplatsen nästa gång vi flyger. Jag är rädd att någon av de tjejer jag känner som bär hijab ska få sina huvuddukar avslitna - eller ännu värre, Jag är rädd för att bli utsatt för andras rädsla och förakt igen. Alltid.”
s. 163 

Jag älskar också relationerna i boken. Karaktärerna är så himla lyckade, och jag tycker verkligen om dem alla, för de känns så äkta. Phil och Mayas relation är dock lite klyschig. Ni vet, fotbollskille, förmodligen balens kung, lagkapten, populärast, möter blyg, icke-populär tjej och så vidare. Men faktum är att det fungerar, för relationen är så fin och känns ändå väldigt äkta, även om den inte är direkt oväntat och nytänkande. 

Det är mycket intressant att möta den indiska och muslimska kulturen, och Mayas mamma, som verkligen känns indisk, trots att jag egentligen inte vet något om det. Det bästa med böcker är ju när man får möta okända saker och lära sig något nytt, och det får man verkligen här! Man får en så trovärdig inblick i livet som amerikansk muslim från Indien, och det är verkligen intressant hur den kulturen ser ut, och hur det påvverkar Mayas familj.

”Mamma ger mig ett dystert leende - jag älskar dig, men jag är fortfarande besviken - och stänger dörren. Jag lägger mig tillrätta under täcket. Om jag någonsin kommer att regissera en Bollywoodmelodram ska jag ha mamma som förebild för huvudrollen.”
s. 81

Något jag inte riktigt kan bestämt mig om vad jag tycker om är inslagen med terroristen. Till en början är de intressanta - innan dådet har begåtts - men sedan blir det bara ett märkligt avbrott från resten av en bok vars story man bara vill få nu då den är så spännande, exempelvis med inslagen om att gå sin egen väg och bryta sig loss. Herregud, den här boken har verkligen det mesta!

”Oskyldiga offer.
Svetten droppar från hans näsa.
Han biter sig i kinden. Hårt. Hans mun fylls av blod.
Nu kommer de i alla fall att känna till hans namn.
Han trycker gasen i botten med högra foten.”
s. 155

Kärlek, hat och andra filter ger ett unikt perspektiv på hur det är att leva som indisk muslim i USA idag, och jag tar med mig så mycket i fråga om kultur från den här boken. Perspektiv på hur muslimer påverkas av islamism ges också, vilket är intressant, men jag hade hoppats på mer av det. Karaktärer och relationer är dock underbara, och storyn fin och tänkvärd och något jag kommer bära med mig länge. 

Betyg: 
    ☆ 

Författare: Samira Ahmed
Förlag: Lavender Lit
Utgivningsår: 2018 (original: 2018) 
Antal sidor: 290 st 
Åldersgrupp (Enligt mig): 14+
Serie: -
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Love, hate and other filters
Annat: 

Blev du intresserad? 
Du hittar boken på Adlibris, Bokus och CDON
Boken i e-format finns på Adlibris


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)