torsdag 12 juli 2018

Inuti huvudet är jag kul

Inuti huvudet är jag kul, skriven av Lisa Bjärbo och nyligen utgiven, är en ungdomsroman om Liv. Liv vars pappa besitter fantastisk social kompetens, medan det för Liv själv låser sig så fort hon träffar en annan människa. Fast inuti huvudet kan hon ju vara riktigt kul. När pappan beslutar att de ska flytta ut på landet blir det inte bättre. Liv som just börjat gymnasiet måste nu börja i ny skola igen, och allt ställs på sin spets. 

Det är en bok om att vara introvert och så blyg att man inte vågar svara på tilltal, men också en bok om vänskap, kärlek och psykisk ohälsa. Det är den där boken vars huvudperson är som så många andra, men än så länge ändå unik i sitt slag, då det här är ett hittills sällan omnämnt ämne. 

Jag har märkt att jag ofta tänker på mig själv i procent. Hela jag, allt det jag är, inuti. Det är 100 %. [...] I skolan nu är jag max... 12 %.
s. 168-169 (e-boken)


* * *

Jag trodde att jag var blyg och introvert. Fast nu när jag träffat Liv framstår jag som mycket social och utåtriktad, vilket kanske är positivt. Jag undrar dock om det som Lisa Bjärbo skriver om kring Liv är vanligt. För mig känns det nästan extremt och jag får mycket svårt att relatera till Liv, och jag fastnar inte alls för storyn. Här går jag dock ut på lite hal is, så jag tror jag stannar här kring frågan huruvida temat är väldigt extremt eller faktiskt vanligt.

Det är dock en viktig bok, även om den inte når hela vägen fram oss mig av ovan nämnda skäl. Jag har inte läst så mycket om psykisk ohälsa på det här sättet innan, och det är intressant och lärorikt. Bjärbo skriver på ett väldigt enkelt sätt med luftigt språk och korta kapitel, och det gör att boken är lätt att ta till sig. Att boken utspelar sig under en knapp månad känns dock inte helt realistiskt.

Hur som helst, något jag verkligen älskar med boken är relationen mellan Liv och hennes pappa, då den är så unik för att vara mellan en 17-åring och hennes pappa. Den är ju visserligen inte så bra som den först verkade, men i slutet blir allt bra när de kan prata om vänskap och liknande, och jag verkligen älskar den här relationen då den är så ovanligt bra!

Något jag nästan gillar är inslagen om miljön och djurhållning, då jag saknar dem mycket i skönlitteratur. Problemet är bara sättet de slängs in mitt i helt andra sammanhang i boken. Det finns tillfällen där det bara kommer ett stycke rakt upp och ned om exempelvis boskap och hur de behandlas och det förstör resten av boken. Hade de kommit mer naturligt hade det varit perfekt, men nu känns det framtvingat och passar inte in alls, tyvärr.

Inuti huvudet är jag kul är viktig läsning framförd på ett enkelt men väl fungerande sätt. Problemet är bara att boken i mina ögon inte känns helt realistisk, och att jag har svårt att relatera till det som sker. Den är dock unik i sitt slag, och jag älskar relationerna, men inslagen om miljö med mera är slarvigt inslängda och helheten är inte vad jag hoppats på.

Betyg: 
    ☆ 

Författare: Lisa Bjärbo
Förlag: Rabén & Sjögren
Utgivningsår: 2018
Antal sidor: 331 st (Inbunden: 269 st)
Åldersgrupp (Enligt mig): 15+
Serie: -
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: Inuti huvudet är jag kul
Annat: 

Blev du intresserad? 
Du hittar boken på Adlibris, Bokus och CDON
Boken i e-format finns på Adlibris och Bokus

2 kommentarer:

  1. Jag trodde också att jag var introvert och blyg och blev överraskad av hur extremt blyg Liv var. Gillade boken men håller med om att det var något som gjorde att den inte riktigt räckte hela vägen fram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst var det så! Skönt att det inte bara var jag... Dock väldigt underhållande och roligt skriven bok!

      Radera

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)