fredag 6 juli 2018

Jag ska rädda er alla

Jag ska rädda er alla är en bok skriven i form av tre dagböcker - från en dotter, en mamma och en pappa, vars liv förändras på ett ögonblick. Éléa är sexton år när hon väljer att rymma från Frankrike till Syrien och Daesh, IS. Här får man följa en ung kvinnas radikalisering och få större förståelse för hur det är möjligt att så många väljer att viga sina liv till Daesh.

Vi får följa Éléas muslimska pappa, som känner en så stor skam över det hon gör i religionens namn. Man får en inblick i koranens budskap, och saker som jilbab ifrågasätts. Samtidigt bearbetar Éléas mamma sorgen och chocken genom att försöka förändra lagstiftning, för att kunna rädda alla de unga, inklusive sin dotter, från det fruktansvärda som sker i dagens samhälle. 

Fanns det tecken? Något viktigt ögonblick? En vändpunkt? Vad hände för att du skulle förändras så? På så kort tid bli den här andra som förkastade allt, till och med det förnamn jag gett dig.
s. 11

* * *

Jag rekommenderar den här boken till alla äldre än femton år. Det är dessvärre inte tack vare språket och berättartekniken, för där har författaren inte lyckats alls. Jag gillar verkligen tanken med att skriva boken i form av tre olika dagböcker, men att det aldrig framgår vilken dagbok man läser ur, samt att texterna inte är skrivna i kronologisk ordning gör boken mycket svårläst, och flytet blir dåligt och det är ofta svårt att hänga med.

Nej, anledningen till att jag vill att man läser den här boken är innehållet, som är oerhört viktigt, och så vitt jag vet än så länge helt unikt i ungdomslitteratur. Émilie Fréche berättar om radikalisering runtom i världen och problemet med alla som söker sig till Daesh, och nu har jag fått förståelse för hur det faktiskt kan gå till. Innan kunde jag inte tänka mig hur man kan förändras så mycket att man tror att de har rätt, men nu förstår jag hur det kan ske. Inslagen om systerskap är dessutom riktigt obehagliga, och boken påverkar mig verkligen. 

Inslaget kring att känna skam för sin religion på grund av grupper som Daesh är också mycket intressant och ger ytterligare ett nytt och viktigt perspektiv på saken. Dessutom gillar jag allt annat Fréche tar upp kring rasism, såsom rasismen man utsätter sig själv för när man kräver separata badtider, samt koranens tankar kring hijab, niqab, jilbab och liknande, och att det ingenstans står att man ska bära heltäckande slöja. Mycket intressant och viktig läsning!

Fotnoterna som är ganska många vet jag inte riktigt vad jag tycker om. De blir ett avbrott mitt i läsningen, och de där ett ord på okänt språk får en betydelse känns onödiga, medan de som ger historiska referenser eller liknande är mycket intressanta och förstärker äktheten i boken och gör att den känns ännu mer verklig, vilket i sin tur gör att relevansen hos den ökar. 

Jag ska rädda er alla är unik i sitt slag, och oerhört viktig läsning som fångade mig totalt, trots bristfällig berättarteknik. Jag har fått en helt ny inblick i hur radikalisering inom Daesh kan gå till, vad den kan leda till och hur den påverkar människor som tillhör samma religion. Boken är dessutom skrämmande verklig tack vare noggrant underbyggd fakta, och det är en bok jag rekommenderar alla att ta del av, trots att den borde ha skrivits annorlunda.

Betyg: 
    ☆ 

Författare: Émilie Fréche
Förlag: B. Wahlströms
Utgivningsår: 2018 (original: 2017) 
Antal sidor: 208 st 
Åldersgrupp (Enligt mig): 15+
Serie: -
Originalspråk: Franska
Originaltitel: Je vous sauverai tous
Annat: 

Blev du intresserad? 
Du hittar boken på Adlibris, Bokus och CDON


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)