söndag 22 juli 2018

Livsblod

Recensionen kan innehålla spoilers från tidigare delar 

Livsblod är Gena Showalters andra bok i serien Everlife, en serie där döden inte är slutet. Efter förstalivet, när man dör, inleds eviglivet, såvida man har anslutit sig till ett av de två rikena Troika och Myriad, som är i ett oändligt krig mot varandra. Tenley Lockwood har äntligen valt ett rike och anslutit sig till Troika. Problemet är bara att hennes stora kärlek Killian Flynn är med i Myriad.

Medan Tenley får påbörja sin träning i eviglivet börjar läget i kriget dessutom bli kritiskt. En fruktansvärd sjukdom börjar sprida sig, och det visar sig dessutom att det finns en myriadisk spion i Troika. Vem är den skyldige, och kommer man lyckas hitta personen innan det är försent? Och hur ska det gå för Tenley och Killian?

”Om jag kämpar för dig hjälper jag mitt rike att förlora kriget. Om jag kämpar mot dig förlorar jag dig. Det finns inget mitt emellan. Inte för oss. Precis som du, måste jag välja.”
s. 31 (e-boken)


* * * 

Nu i efterhand vet jag inte ens varför jag läste den här boken. Redan när jag läste första boken i serien, Timglaset, kände jag att det här egentligen inte var en serie som passade mig. Jag antar att jag ville ge serien en chans till, och försäkra mig om att jag inte fastnade för den, innan jag gav upp.

Ärlig talat vet jag inte precis vad som är problemet. Konsekvensen blir i alla fall att boken går extremt långsamt att läsa och är väldigt seg. Jag kommer aldrig vidare, vilket troligen främst beror på ett språk och en berättarteknik inte helt i min stil. Jag kan inte sätta fingret på vad språket utmärks av, men unikt är det, och just det här språket passar verkligen inte mig, vilket gör hela läsningen svår.

Dessutom fastnar jag aldrig för handlingen. Jag har nog inte riktigt fattat ens nu vad serien faktiskt går ut på, och troligen hade jag lite dåligt fokus redan från början, vilket jag nu får sota för. Det är ju också lite märkligt - att man ska komma ihåg allt från inledningen av förra boken när man läser andra boken. Det fungerar inte riktigt, och gör mig allmänt ointresserad av handlingen, som egentligen verkar spännande, men dock inte så speciell eller fartfylld.

Något Gena Showalter dock lyckats mycket väl med är sina karaktärer och då tänker jag särskilt på Tenley Lockwood. Showalter får henne att kännas äkta och gör även hennes märkliga relation till siffror realistisk, och det tack vare ett gediget arbete med alla små detaljer. Tenley är verkligen en unik karaktär, och så rolig att läsa om, även om det ibland känns som att hon har lite för många olika sidor...

Livsblod är säkert en bra uppföljare, förutsatt att du minns precis allt som hände i förra boken. Annars blir läsningen lätt seg, långsam och tråkig. Handlingen är dessutom inte så actionfylld som jag hade önskat. Till slut blir bokens enda behållning karaktären Tenley Lockwood, som jag åtminstone inte kommer glömma i första taget. 

Betyg: 
    ☆ 

Författare: Gena Showalter
Förlag: HarperCollins Nordic
Utgivningsår: 2017 (original: 2017) 
Antal sidor: 638 st (Inbunden: 441 st)
Åldersgrupp (Enligt mig): 
Serie: Everlife, Del 2
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Lifeblood
Andra delar i serien: Timglaset, Everlife
Annat: Läst som e-bok

Blev du intresserad? 
Du hittar boken på Adlibris, Bokus och CDON
Pocketversionen finns på Adlibris, Bokus och CDON.
Boken i e-format finns på Adlibris, Bokus och CDON

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)