lördag 14 juli 2018

Noras val

Recensionen kan innehålla spoilers från tidigare delar 

Noras val är tredje delen i Becca Fitzpatricks serie om Nora och Patch i en värld fylld av änglar och nefiler. När Nora vaknar vet hon först inte vad hon är eller vad hon varit med om. Snart visar det sig att hon varit kidnappad, och på något oförklarligt vis har flera månader av hennes liv försvunnit ur hennes minne. Nora börjar få märkliga hallucinationer som påminner henne om en värld någon velat få henne att glömma, och då bestämmer sig Nora för att ta reda på vad som händer.

Fast det är ju inte så lätt när till och med bästa vännen och familjen ljuger henne rakt upp i ansiktet. Vad är det som de vill att hon ska fortsätta glömma, och varför? Nora får hjälp från oväntat håll, men kanske finns det en baktanke med det hela. Samtidigt påminns hon om sin tidigare pojkvän Patch, och med honom vid sin sida gör hon allt för att lösa frågan om sin kidnappning. 

Ängel, hörde jag en mjuk röst viska. Du är min.
   Jag rodnade - av alla fåniga, förvirrande saker jag kunde ha gjort - och såg mig omkring för att försäkra mig om att rösten inte var verklig.
   Jag har inte glömt dig.
s. 38


* * *

Tack och lov att Nora var så himla förvirrad i början på grund av sin minnesförlust, för det hjälpte mig själv att hitta tillbaka till en serie som jag påbörjade för väldigt länge sedan. Annars hade nog läsningen blivit allt annat än underhållande och positiv, men nu kom jag faktiskt oväntat snabbt in i handlingen, som är väldigt spännande och fartfylld, men ändå inte riktigt fastnar hos mig. Jag vet inte riktigt vad det är, men jag engageras helt enkelt bara aldrig fullt ut av Patch och Nora och deras äventyr.

Kanske kan det bero på att storyn är väldigt osannolik och ganska upprepande från tidigare böcker. Det händer saker, men aldrig stora och oväntade saker, utan det är som att läsa en vardagsbok om en värld där änglar existerar, och sedan inte så mycket mer. Dessutom har jag väldigt svårt att köpa hur Patch och Nora ständigt lyckas klara sig från alla missöden, för det känns inte trovärdigt alls när det sker ständigt.

Jag är inte heller så imponerad av deras relation, som är en väldigt stor del av boken. Visst, det är romantiskt, men det känns ändå aldrig särskilt äkta då man aldrig kommer nära Patch, som därmed aldrig får någon personlighet eller känns sympatisk. Desto mer gillar jag dock Scott och relationen mellan honom och Nora, och ärligt talat hade jag nog föredragit dem som par, då Scott är så mycket trevligare som karaktär än Patch, som för mig är ganska mycket så som Vee ser honom...

Boken har dock en ganska bra mix mellan vardag och fantastik, även om just fantastikinslagen ibland blir för vardagliga. I övrigt har Becca Fitzpatrick dock lyckats bra med att kombinera Noras vardagsliv med allt det andra. Hon har också lyckats bra med att inte introducera för många nya karaktärer, utan håller sig till några få, som dock gärna kunde ha fått utvecklas lite mer. Dessutom avskyr jag grejen med att man aldrig vet vem man kan lita på, men samtidigt är det ju lite grejen med boken och serien.

Noras val fångar mig aldrig totalt, även om mixen mellan fantastik och vardag är lyckad. Handlingen känns dock ibland upprepande och blir tråkig, och ett stort problem är också att den centrala relationen i boken känns oäkta och inte engagerar mig. I övrigt är dock karaktärer relativt lyckade, även om de känns ovanligt platta efter tre böcker, och boken är lättläst och därmed perfekt för den som söker lite action, romantik och vardag i en osannolik blandning. 

Betyg: 
     

Författare: Becca Fitzpatrick
Förlag: Ponto Pocket
Utgivningsår: 2013 (original: 2011) 
Antal sidor: 316 st 
Åldersgrupp (Enligt mig): 13+
Serie: Fallen ängel, Del 3
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Silence
Andra delar i serien: Fallen ängel, Förlorad ängel, Änglarnas kamp
Annat: Läst som pocket

Blev du intresserad? 
Du hittar boken i pocketform på Adlibris, Bokus och CDON.
Boken i e-format finns på Adlibris, Bokus och CDON

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)