tisdag 16 oktober 2018

Bakom väggens dörrar

Tack, Kristina Sumoela Björklund, för det spännande och läskiga recensionsexemplaret!

Recensionen kan innehålla spoilers från tidigare delar 

Bakom väggens dörrar är den fristående fortsättningen på Kristina Suomela Björklunds Karne - Skriet från häxberget. Här möter vi ännu en gång Märit, som nu är gravid med den kille hon mötte i en annan tid. Vi möter också hennes kollega Tindra, som tar sin tillflykt till Norrland och sitt barndomshem efter svåra händelser. Tanken är att hon nu ska koppla av och skriva på sin bok.

Det blir dock inte alls så, när märkliga saker snart börjar ske. Det syns vattenpölar på golvet i stugan som byggts av gamla dörrar och andra delar som annars bara skulle ha slängts, och i väggarna hörs knackningar. Snart börjar Tindra även se skepnader som talar till henne. De talar om tvillingar och om mord och gör att Tindra börjar nysta i tidigare, fruktansvärda händelser i den lilla orten Rinneå. Det hon får fram är långt mer skrämmande än hon någonsin kunnat föreställa sig, och det tycks inte ha fått något slut ännu...

”Såg jag syner som liten?” frågade Tindra.
   ”Ja, det hände att du sa att du såg saker som ingen annan såg. Hur så? Har det hänt igen?” Rösten darrade en aning.
s. 80-81


* * * 

Sedan sekunden då jag läste ut Karne - Skriet från Häxberget har jag längtat efter att läsa uppföljaren. När jag då läste "fristående fortsättning" blev jag orolig, då första boken bjöd på en riktig cliff-hanger. Tack och lov oroade jag mig i onödan, för Bakom väggens dörrar ger precis det jag ville ha, och går i linje med Karne, men är ändå helt sin egen.

Det jag gillar mest är språket. Jag gillar hur Kristina Suomela Björklund skriver så enkelt, och gör boken lättläst, men ändå på ett sätt som gör att man verkligen känner det karaktärerna är med om. Det är imponerande hur hon får till den där balansen. Det här är inte en bok läser en mörk kväll när bara jag är vaken, för den är verkligen delvis obehaglig.

Det där med ”delvis” är en annan väldigt bra grej. Det är verkligen mycket upp och ner, lite som dag och natt, och vissa delar är riktigt skrämmande, medan andra känns som delar från vilken roman som helst. Att Suomela Björklund får till de här kontrasterna gör att boken blir alldeles lagom. Jag personligen har svårt för alldeles för läskiga böcker, men lite obehag passar bra och kombinationen är verkligen snyggt gjord.

Jag gillar dock inte den här boken lika mycket som ettan, och det jag saknar främst är det intressanta inslaget om häxprocesserna, som varvades med en del fakta och gjorde boken helt unik. Bakom väggens dörrar är lite mer som vilken annan skräckbok som helst, vilket dock inte innebär att den är dålig, utan bara att den inte är något särskilt. Den här mixen av vardag och läskighet gör dock att även den här boken sticker ut, om än inte lika mycket som första boken. 

Bakom väggens dörrar ger svar på de orättvisa cliff-hangers förra boken bjöd på, och Suomela Björklund fortsätter imponera med sitt enkla, men perfekta språk. Jag gillar hur skräck och vardag balanseras på ett sätt som gör att boken passar alla, även om jag saknar det unika med häxprocesserna i förra boken. 

Betyg: 
    ☆ 

Författare: Kristina Suomela Björklund
Förlag: Whip Media
Utgivningsår: 2018
Antal sidor: 236 st 
Åldersgrupp (Enligt mig): 14+
Serie: Karne, Del 2 (fristående böcker)
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: Bakom väggens dörrar
Andra delar i serien: Karne - Skriet från häxberget
Annat: 

Blev du intresserad? 
Du hittar boken på Adlibris, Bokus och CDON.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)